GEDIGEN: Toyota Tundra er en gedigen bil med mye kjørekomfort.

Småtørst Tundra

Dette er japaneren som gjerne vil være amerikaner, men som kanskje ikke har lykkes helt. Den kom dårligst ut av testbilene når det gjelder drivstofforbruk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Jevnt over har den noe lavere score enn de rene amerikanerne, men plass- og komfortmessig ligger den bra an.

Bilen ligger ikke helt i tet når det gjelder muligheten til å finne en kjørestilling raskt, og justeringen av speil går heller ikke like greit som på de beste, men for den vante bruker er dette selvsagt ikke noe problem.

Tatt i betraktning størrelsen, er dette en stabil og absolutt lettkjørt bil. Man kan klare mange timer på veien uten å bli sliten bak rattet.

Det som trekker litt ned, er støynivå og girkasse. Støyen er det først og fremst motoren som står for. Bilen er nemlig utstyrt med en kraftig V8-bensinmotor, noe som for mange vil være grunn nok til å kjøpe bilen. Under akselerasjon utstøter bilenen ”grom” motorlyd. Dekk og vind hører man lite til, ei heller veistøy og forplantninger fra understellet. Trolig er det aerodynamiske også på stell, samtidig som en tett og fin konstruksjon gjør at man hører minimalt til fartsvinden.

Test av ti pick-uper: Tidenes pick-up-lineVi har samlet alle pick-up-er som er til salgs i Norge til dyst, og testet samtlige.

Første prøvekjøring av nye Ford Ranger Solid arbeidshest Helt ny Nissan Liten stor amerikaner Tåler juling Sprek pensjonist God på det meste Cruiseskip på veien Plass og krefter

Ford Ranger:
Mitsubishi L200:
Nissan NP300:
Chevrolet Colorado:
Isuzu D-Max:
Toyota Hilux:
VW  Amarok:
Chevrolet Silverado:
Dodge Ram:

Automatgirkassen gjør noen ganger litt underlige valg, men det hele testteamet peker på, er at den «bremser» mer enn de andre når man slipper gassen. På en annen side er det lett å styre giringen manuelt i Tundra.

Mobiloppkoblingen går veldig fint i denne bilen. Passer man på å ha bluetooth opp-
koblet på telefonen, finner bilen den med en gang. Deretter er det bare å følge anvisningen på skjermen, og man er oppkoblet til handsfree som i tillegg har god lydgjengivelse.

Vi gir plusstegn for gode koppholdere også. Ikke minst i en yrkesbil hvor man tilbringer mye tid om gangen og kanskje også spiser, er dette et viktig poeng.

Dette er dessverre ikke fulgt opp godt når det gjelder bilen som kontorplass. Man er tilbake til gammel standard når det gjelder plass for A4-papirer, altså praktisk talt ikke noe. For enkelte er kanskje dette ikke noe stort problem, men medfører jobben at man har med mange papirer, er ikke passasjersetet noen god løsning.

Konklusjon: Tundra vil aldri bli en storselger i det norske markedet, men for alle som ønsker seg en stor full-size pickup med gode laste- og trekk-egenskaper er den et godt valg. Er du i tillegg glad i V8-lyden er det et ekstra pluss i boka.

 

 

Fakta for alle ti pick-uper:

 

Powered by Labrador CMS