Panservognen i gravestilling; rekkevidden er 8,33 m og gravedybden 4,05 m.
Panservognen i gravestilling; rekkevidden er 8,33 m og gravedybden 4,05 m.

Superrask gravemaskin med maskingevær

Husker du saken om denne pansrede gravemaskinen i A&T nummer 4, 2004? Den er skrevet av Hans Fossum.

45-tonneren suser gjennom gjørma så spruten står. Dozerskjæret er så vidt i kontakt med vannmassene, og graveaggregatet ligger flatt og tørt langs den grønne maskinkroppen. 830 fyrrige dieselhester øker tempoet, og bjørkeskogen langs løypa rister i "grunnvollene". Det gjør også A&Ts utskremte, når landets raskeste beltegraver dundrer forbi.

Landets raskeste beltegraver på 45 tonn med 830 hk under panseret suser gjennom gjørma så spruten står.
Landets raskeste beltegraver på 45 tonn med 830 hk under panseret suser gjennom gjørma så spruten står.

Vi er på Helgelandsmoen på Ringerike. Her holder Hærens utdannings- og kompetansesenter for logistikkvåpen (LOGUKS) til. Ved senteret utdannes teknisk personell til Hæren, og i "garasjene" står anleggsmaskiner sivilister bare kan drømme om å kjøre, med mindre du er i vernepliktige alder og tenker på en teknisk utdannelse i Forsvaret.

22 maskiner

Da kan det hende du får prøve deg bak spakene på landets raskeste graver-dozer, en IngPV (ingeniørpanservogn), bygget på understellet til en Leopard-tank og med overvogn fra Hägglunds Moelv.

Hæren har 22 IngPV'r, to av dem disponeres av LOGUKs på Helgelandsmoen som benyttes i undervisningen av tekniske personell.

Toppfart på 64 km

45-tonneren har toppfart på 64 km/h på landevei og kan altså forflytte seg fra jobb til jobb raskere enn hvilken som helst annen anleggsmaskin. Dessuten kan den dykke, forsere stigninger på 60% i god fart - og skyte.

Graverens tekniske spesifikasjoner er "imponerende". Vi begynner på overvogna i panserstål fra Hägglunds Moelv. Bomfestet for graveaggregatet er plassert foran på maskinen, og under transport/forflytting ligger aggregatet "nedgravd" i maskin­kroppen med skuffa på 1 m3 stikkende ut bak. Aggregatet med rekkevidde på 8,33 m og gravedybde på 4,05 m, har et arbeidsområde på 270 grader.

Dozerskjæret på 2,8 tonn har en bredde på 3,6 m og høyde 1,08 m. To rippere med 50 cm rippedybde inngår også i standardutrustningen. Det gjør også to vinsjer med trekkraft på 9 tonn hver.

Maskinen har mannskap på to; en som kjører maskinen, den andre hjelpemann og plassert i skyttertårnet.

Korporal Torgeir Karlsen (t.h.) er maskinfører, mens sersjant Stian Hauge er hjelpemann med plass i skyttertårnet.
Korporal Torgeir Karlsen (t.h.) er maskinfører, mens sersjant Stian Hauge er hjelpemann med plass i skyttertårnet.

Dreiemoment på 2860 Nm

Krefter hentes fra en 10-sylindret MB 838 CaM-500-motor på 37,4 liter. Den har effekt på 610 kW (830 hk) v/2200 o/min og dreiemoment på 2860 Nm v/1500 o/min. Dieseltanken tar 985 liter.

Gearkassen er en 4 HP 250 planetgearkasse med hydraulisk momentomformer (hastighets-/styregear) og 4 gear forover/2 bakover. I hydraulikksystemet inngår to variable aksialstempelpumper med trykkavkjenning og en tannhjulspumpe.

Beltevogna har syv løpehjul og fire støtteruller på hver side, og beltebredden er 550 mm. Fjæringssystemet består av fem hydrauliske støtdempere, syv torsjonsstaver og syv bufferfjærer - på hver side. Bremsesystemet har hydraulisk enkrets-skivebrems (en skive på hver side) med pumpe for tilførsel av bremseoljetrykk og nitrogenbremsetrykkreservoar.

Lensepumper og mitraljøse

En masse ekstrautstyr gjør graveren sjødyktig. Dybder på opptil 1,2 m er "blåbær", på 2,25 m tas vadesjakten i bruk og på 4 meters reises dykkesjakten og dykkehydraulikken kobles på. Nå er det imidlertid sjelden om kanskje aldri, at 45-tonneren har noe å gjøre på denne dybden. Nevnes bør også at maskinen har seks periskop og to lensepumper.

Det stopper imidlertid ikke med dette; 45-tonneren er oppsatt med elektrisk skjære- og sveiseutstyr, et voksent kokeapparat, kommunikasjonsanlegg, åtte utskytningsrør for kamuflasjerøyk - og en 12,7 mm mitraljøse.

I Kosovo

Ingeniørpanservognens (IngPV) bruksområder er blant annet forsering/gjen­nom­bryting av hinder, utbedring av elvebredder for legging av bruer og utbedring av vadesteder.

45-tonneren har allerede vært i krig; prototypen på IngPV var stasjonert i Kosovo under stridighetene der i 1999-2000.

På Helgelandsmoen står også to av Hærens nye MAN SX2000 med kran/krokløft. 8-hjulingen med drift på 4 hjul veier 23 tonn. Forsvaret har bestilt 50 biler; to av dem er allerede i Irak.
På Helgelandsmoen står også to av Hærens nye MAN SX2000 med kran/krokløft. 8-hjulingen med drift på 4 hjul veier 23 tonn. Forsvaret har bestilt 50 biler; to av dem er allerede i Irak.

Forsiden nå