En sammenhengende rekke av sensorer med varsellys vil kunne spare liv på veien, dersom de består de tekniske testene i vinter og blir tatt i bruk av Statens vegvesen.
En sammenhengende rekke av sensorer med varsellys vil kunne spare liv på veien, dersom de består de tekniske testene i vinter og blir tatt i bruk av Statens vegvesen.

Tester ny varmefølende elgvarsler

Nå står 40 varmefølere utplassert langs E6 ved Namsskogan, 20 på hver side av veien over en strekning på en kilometer.

Følerne er plasser med 50 meters mellomrom. De har hver sin varsellampe som begynner å lyse når elg eller andre dyr over 40 centimeter er i nærheten av veien. Dermed vil bilførerne bli varslet om at de må sette ned farten.

Tester utstyret

Det er Namdals-bedriften Newtons som står bak den varmefølende varsleren. De har fått tillatelse av Statens vegvesen til å foreta tekniske utprøvinger i vinterlige forhold, for å sjekke om utstyret holder.

I tillegg til lyssignal på selve stangen som også holder føleren, kan varslingssystemet også kobles opp mot mobiltelefoner og varslingslamper et stykke unna selve føleren.

Avventende

Vegdirektoratet er en eventuell kjøper av produktet som kan redde liv. De har foreløpig ikke sendt noe tydelig signal på om de ønsker varsleren:

-Vi tester nå ut ulike viltvarslere på ulike steder, og særlig ved viltoverganger og spesielt utsatte strekninger kan slike varslere ha mye for seg, sier senioringeniør i Vegdirektoratet, Anne Beate Budalen, til NRK Trøndelag.

Forsiden nå