Tøffingen fra Iveco

Vi ser den ikke så ofte på våre breddegrader, men tøff er den, Astra-dumperen fra Iveco. Den nye versjonen hadde verdenspremiere på Bauma-utstillingen i München i april.

Astra HD9 som er den fulle betegnelsen, dekker området over Iveco Trakker som i seg selv er en tøff anleggsbil, men som ikke når lenger enn til 40 tonn totalvekt på fire aksler. Astra klarer inntil 60. Da snakker vi ikke lenger om transport på offentlig vei, men på lukkede anleggs- og gruveområder.

Astra trekker på tre av fire aksler, så den er ikke kresen på underlaget når det gjelder fremkommelighet. Kraftpakken under førerhuset er den største 13-liters Cursor-motoren fra FPT (Fiat Power Train) på 560 hk. Girkassen er en 16-trinns automatisert AS-Tronic fra ZF med integrert Intarder.

De robuste akslene kommer fra Kessler og er hengt opp på forsterkede parabelfjærer. Rammen er av det solide slaget i dimensjonen 320 x 90 x10 mm med 6 mm innerramme. Det sikrer stabilitet og robusthet under krevende kjøreforhold.

Til Bauma fikk Iveco Astra også nytt interiør i førerhuset, og komfort og betjeningsvennlighet er på topp. Basisførerhuset er det samme som på Iveco Trakker, men med andre frontpaneler har det likevel et helt annet preg.

Egenvekten på kjøretøyet er 14.200 kg, så nyttelasten er nærmere 46 tonn. Dumperkassen har et volum på 24 m.

Forsiden nå