Den eldste kjente utgaven av Ford Transit. En tidlig modell produsert i 1965. AT.no kjørte bilen en runde på utviklingsanlegget i Dunton tidligere i sommer og vi kan konstatere at det er skjedd mye på førerkomfort og støynivå i løpet av 50 år.
Kollisjonstester var obligatorisk allerede på begynnelsen av 60-tallet.
Vintertesting i Finland
2. generasjon av Transit så dagens lys i 1978 og levde frem til 1986
3. generasjon Ford Transit kom på markedet i 1985 og ble erstattet i 1994.
I 1994 ble den 4. generasjonen av Ford Trasnit lansert.
I 2000 kom den 5. generasjonen av Transit på markedet. En generasjon som varte frem til 2006.
6. generasjon fra 2006 til 2013 hvor den ble erstattet av den første globale 2-tonns Transitmodellen.
Det siste tilskuddet i den opprinnelige Transit-familien er denne som selges over hele verden. Den kommer i disse dager med 4x4 rett fra fabrikken.
Transit Familien er nå også utvidet med Transit Custom som har bitt godt fra seg på salgsstatistikken i Europa og bidratt til at Ford igjen er å finne i toppen av Europas salgsstatistikk.
I 2014 fikk vi også stifte bekjentskap med et gammelt kjent Ford navn Courier som igjen ble å finne under navnet Ford Transit Courier. Med dette strekker Transit-navnet seg fra ca. 0,5 til over 2-tonns nyttelast.
Ford Transit Connect ble Van of the Year i 2014 og overtok tittelen etter Transit Custom som hadde tittelen året før.

Transit runder et halvt århundre

10. august 2015 var det nøyaktig 50 år siden den første Ford Transit rullet ut fra samlebåndet ved Langley-fabrikken i Southampton.

Før Transit ble født var det to separate europeiske Ford-organisasjoner der begge arbeidet med å utvikle en ny varebil. I England nærmet man seg i 1957 å være klare for en ny varebil kalt 800E. Henry Ford II var nylig blitt CEO og England var første stopp på en Europa-turne. Her fikk han se en rekke prototyper på kommende modeller, blant annet 800E som var stjernen i programmet som skulle ta Ford inn i 60-årene og imponere den nye CEO-en.

Dobbelt arbeid

Noen dager senere fløy Henry til Køln der han ble presentert for den nye CV-rangen som Fords tyske designere arbeidet med, inkludert den nye Taunus Transit varebilen. Naturlig nok skjønte ikke Mr. Ford hvorfor to Ford firmaer ignorerte hverandres arbeid og jobbet med hvert sitt prosjekt med biler som skulle utføre de samme oppgavene. Det betød at to «like» biler skulle bygges ved to fabrikker til dobbelt pris og i tillegg konkurrere mot hverandre i det samme europeiske markedet. Han gav beskjed om at han syntes hele denne doble eksersisen var komplett bortkastet tid.

En tidlig prototype
En tidlig prototype

Noen dager senere ble Henrys bekymringer bekreftet når han besøkte en forhandler i Frankrike, her fant han en Thames 400E (designet i UK) og en Taunus Transit (designet i Tyskland) side om side i salgslokalet. Det samme var tilfelle i Nederland, Italia Spania og Belgia hvor de to Ford-organisasjonene konkurrerte med hverandre.

To ulike førerdørløsninger, Britene ønsket en skyvedørsløsning, noe som senere ble endret.
To ulike førerdørløsninger, Britene ønsket en skyvedørsløsning, noe som senere ble endret.

Etter å ha returnert til USA skrev Henry Ford II til begge designteamene og fortalte dem at Ford var ett selskap som solgte Ford med den samme Ford-logoen i fronten. Ettersom bilen skulle ha en logo skulle designteamene samarbeide om en felles varebil. For å overvinne eventuelle problemer fikk begge teamene beskjed om å etablere et konsept for bilen og sende forslaget til USA der Henry selv skulle velge hvilket konsept som skulle ferdigstilles og selges i hele Europa.

Prosjekt Redcap ble iverksatt og de to organisasjonene sparte £16 millioner bare i designkostnader. Noen år senere ble Ford Europa stiftet som et direkte resultat av dette prosjektet.

50 år i Transit

 

Beslutningen

Den 9. januar 1960 hadde Mr. Ford sitt kvartalsmøte, her presenterte Ford Tyskland sitt forslag ved et seks siders dokument som beskrev hvordan man kunne lage en lavbudsjetts facelift av den nåværende Taurus Transit modellen.

Deretter var det Ford UK som skulle presentere sitt prosjekt, dette var et 40-sider langt dokument som forklarte blant annet hvordan man enkelt kunne ha en kort og en lang akselavstand ved å legge inn et ekstra panel. Han avsluttet presentasjonen med å si at uansett om det blir tatt en beslutning her i dag vil det ta fire år før det første kjøretøyet kan være klart. Mr. Ford som sjelden snakket i disse møtene spurte kort: Hva trenger du for å sette i gang.

Arthur fra Ford UK svarte £10 millioner for å bygge tre prototyper. Mr. Ford tok seg til brystlommen og spurte om han ville ha hans personlige sjekk. Arthur svarte kort takk skal du ha Mr. Ford, forlot møtet og reiste til the Royal Oak på Avery og bestilte en Pint og et skinkesmørbrød. Totalt investerte Ford £320 millioner før den første Transit rullet av samlebåndet i Langley for nøyaktig 50-år siden.

Ford-Transit-nr.-7.000.000-1739.url

450-Transit-varianter-668.url

Resten er historie med Fords toppselgende varebil i 50 år.

Forsiden nå