Blir det konvensjonell driving med boring og sprengning, eller blir det TBM-maskin gjennom Ulrikken-fjellet? Dette illustrasjonsfotoet er fra Skanskas jernbanetunnel i Holmestrand.
Blir det konvensjonell driving med boring og sprengning, eller blir det TBM-maskin gjennom Ulrikken-fjellet? Dette illustrasjonsfotoet er fra Skanskas jernbanetunnel i Holmestrand.

Ulriken-fristen er gått ut

Fristen for å levere tilbud på den spesielle tunneljobben gjennom Ulriken er nå gått ut.

Jernbaneverket skal bygge et ekstra tunnelløp på 7,8 km ved siden av det eksisterende gjennom Ulriken. Tunnelen er en del av prosjektet med bygging av dobbeltspor på strekningen Arna-B ergen.

Det spesielle med tunnelprosjektet gjennom Ulriken er at Jernbaneverket ba om tilbud på to drivemetoder, konvensjonell boring og sprengning og med tunnelboremaskin (TBM). I et nyhetsbrev skriver Jernbaneverket at de har mottatt flere tilbud på begge drivemetoder, og at fristen for å levere tilbud nå har gått ut. A&T vet at minst én utenlandsk entreprenør har levert tilbud på begge metoder.

Vurderer tilbudene

Jernbaneverket er i gang med å vurdere innholdet i tilbudene, og har også startet innledende forhandlinger med flere av entreprenørene. Av hensyn til forhandlingsposisjonen gir vi ikke nærmere opplysninger om tilbyderne og innholdet i tilbudene nå. Valg av entreprenør og drivemetode forventes å være klart i midten av mai, skriver Jernbaneverket i nyhetsbrevet.

PS: Jernbaneverket har inngått kontrakt med rivefirmaet PeWe Entreprenør AS om å rive to større bygg i Fløen og flere brakker på Reinane i Arna. Rivearbeidene vil starte i april måned.

Forsiden nå