Vei i vellinga med Tatra

Vei i vellinga med Tatra

Tatra Norge AS stilte med fire Tatra Phoenix 8x8 på Transportmessa, og var ikke redd for gjørmehullene i testløypen.

Dette fikk AT.no erfare til fulle, da vi sto i en monsun av fallende sølevann for å ta et «action»-bilde.

Gjørmevann på luftetur.
Gjørmevann på luftetur.

Tatra er kjent for lastebiler konstruert med sentralrørsramme, uavhengig fjæring på alle hjul og allhjulsdrift.

DAF eier 20% av Tatra og har forsynt Phoenix med førerhus og PACCAR-motor. Det står tyske ZF-girkasser i de tsjekkiske lastebilene.

Trengte egenskapene til Tatra

Jarl Tore Johansen er medeier i Johansen Maskin AS i Korgen i Nordland. Han kunne tenke seg lastebiler med kjøreegenskapene til Tatra.

Da det ikke var noen norsk importør av disse, startet Johansen like godt opp Tatra Norge AS.

Jarl Tore Johansen i førersetet.
Jarl Tore Johansen i førersetet.

Norsk servicenettverk

Tatra Norge AS bruker DAF-verkstedene i Norge til service på motor, girkasse og førerhus, dette er noe som er framforhandlet mellom Tatra-fabrikken og DAF i Nederland, og denne avtalen gjelder over hele verden. De skal ta seg av resten selv. Første godkjente servicepunkt i Norge er Johansen Maskin AS eget verksted på Korgen.

- Vi er per i dag i forhandlinger med Nordvik-gruppen om servicepunkt i Nord-Norge. Vår tanke er at vi knytter til oss servicepunkt også i Sør-Norge og Vest-Norge, og vi har allerede flere vi er i dialog med angående dette. Vi vil helt klart knytte til oss et servicepunkt på alle steder hvor vi selger biler, slik at våre kunder skal få den nødvendige servicen som måtte være nødvendig, sier Einar Gullesen i Tatra Norge.

- I tillegg om det mot formodning skulle være en brekkasje i drivlinjen vil vårt eget personell, som er trent og kurset på dette på Tatra-fabrikken, rykke ut ved behov med vår verkstedvogn og nødvendig spesialverktøy for å minimere eventuell stanstid på bilene.

Det unike understellet på Phoenix 8x8.
Det unike understellet på Phoenix 8x8.

Første biler til Johansen Maskin

De fire Tatra-bilene som ble stilt ut på Transportmessa 2013, er alle kjøpt av Johansen Maskin AS og går rett inn i anleggskjøring.

- Vi skal flytte 200.000 m 3 leire i forbindelse med utbygging av oljebasen i Sandnessjøen, sier Johansen til AT.no.

Det blir 10.000 turer med dumperkassene fra slovakiske VS-mont som rommer 20 m 3.

Johansen Maskin har investert i tre slike Tatra Phoenix 8x8.
Johansen Maskin har investert i tre slike Tatra Phoenix 8x8.

Forsiden nå