Konsernsjef Arne Giske i Veidekke sier konsernet ikke tjener penger på veikontrakter lengre.
Konsernsjef Arne Giske i Veidekke sier konsernet ikke tjener penger på veikontrakter lengre. (Foto: Klaus Eriksen)

Veidekke: - Tjener ikke noe på veibygging

OSLO (AT.no): Konsernsjef Arne Giske sier Veidekke ikke har tjent én krone på veibygging de siste ti årene.

Giske holdt et innlegg på en konferanse om konfliktløsning innen bygg og anlegg som ble arrangert i NHO-bygget torsdag 29. november. Veidekke har vært i konflikt med byggherrer som Statens vegvesen, men er langt fra alene. En rekke, og langt de fleste, har vært i store og små konflikter med byggherrer de senere årene. Konfliktnivået er i tillegg økende.

- Alle våre konflikter er relatert til anlegg. Ikke bygg. Anleggsmarkedet er doblet de siste ti årene, men tilførselen av kompetanse har vært relativt flatt. Det er blitt et betydelig kompetansegap i bransjen, sier Giske.

Prosjektendringer er en stor årsak til konflikt

Han legger til at «vi alle» har vært heiagjeng for større kontrakter, men nå er Veidekke kommet til et punkt der selskapet ikke regner på «alt som er» av veiprosjekter lengre. Nylig hoppet sågar selskapet av den avsluttende runden om et prosjekt til over fem milliarder kroner.

- Vi har ikke tjent én krone på veibygging de siste ti årene, sier Giske foran salen med over 200 deltakere.

Endringer i prosjektene er én av de store årsakene til at det ender i konflikt mellom entreprenør og byggherre, ifølge Giske.

- Det handler ikke om sannsynligheten for at det blir endringer, men heller et spørsmål om hvor store. Og jo større endringene blir, jo mer problematisk blir det, sier Veidekke-sjefen.

Binder kapital

Kontraktmodeller der «oppsummeringen av endringer» legges til slutt i prosjektet, er én av kjernene til konfliktene, mener Giske. Dette binder opp masse kapital, gjør det mer krevende å «komme videre» og at ressursene i selskapet ikke benyttes effektivt og godt nok.

Oppfordringen fra Veidekke-sjefen på konferansen er å benytte andre kontrakter som i økt grad spiller på samarbeid og felles mål med belønninger om man klarer å drive effektivt og godt.

Med tettere samarbeid vil man også kunne benytte kompetansen som finnes i prosjektet, uavhengig av hvor vedkommende er ansatt.

Forsiden nå