Det nye tankvogntoget til Per Hatterud Maskin AS bærer preg av rustfrie påbygg og førerhusfarge med betegnelsen Blue Silver Violet.
Det nye tankvogntoget til Per Hatterud Maskin AS bærer preg av rustfrie påbygg og førerhusfarge med betegnelsen Blue Silver Violet. (Foto: Halvdan Korsmo, MAN Truck & Bus)

Vogntog utenom det vanlige

Per Hatterud Maskin AS på Rudshøgda har tatt i bruk et ganske spesielt nytt vogntog.

MAN TGS 35.480 8x6 er ikke dagligdagskost. Både den fireakslede bilen og den toakslede hengeren har rustfrie tanker fra den danske tankleverandøren VM Tarm A/S og blir uten tvil lagt merke til.

Maskinfirmaet er en stor virksomhet på Østlandet innen omrøring, transport og spredning av husdyrgjødsel, og det nye vogntoget benyttes i denne transporten.

Eier og daglig leder Per Hatterud sier at krevende adkomst på mange gårder har vært avgjørende for kjøretøyvalget.

- Med drift på de tre bakre akslene og styring på de to fremre er vi sikret god fremkommelighet også under vanskelige forhold. Den store bakkeklaringen kommer også godt med noen ganger. Vi vurderte trekkvogn og semitrailer da vi skulle ha nytt materiell, men kom til at bil og henger er best. Der det er ekstra krevende, kan vi parkere hengeren og kjøre frem bare med bilen, sier han i en pressemelding fra MAN Truck & Bus.

Bilen

Bilen har en 12,4 liters motor som yter 480 hk og som oppnår et dreiemoment på 2300 Nm. I tillegg har motoren såkalt Toptorque som øker dreiemomentet til 2500 Nm på de to øverste girtrinnene.

I kraftoverføringen finner vi MAN Tipmatic 12-trinns automatisert girkasse med offroad girstyring og drivaksler med navreduksjon. Forhjulsdriften kan kobles inn og ut etter behov. Bilen har frirulling, Efficientroll.

Styrt motorbrems, EVBec, og MAN Pritarder, primær vannretarder montert foran på motoren, gjør at bilen har meget effektive tilleggsbremser, også i lave hastigheter.

Vogntoget tar seg flott ut bakfra også. Også hengerrammen er i rustfritt stål.
Vogntoget tar seg flott ut bakfra også. Også hengerrammen er i rustfritt stål. Foto: Halvdan Korsmo, MAN Truck & Bus

Bilen har det lange L-førerhuset med normalhøyt tak. Innvendig har bilen setetrekk i skinn og teppe på motortunnel. Førerhuset er utstyrt med en køye, MANs mest påkostede dashbord Highline, navigasjon og er forberedt for flåtestyring. Bilen har også sandstrøer.

- Ofte kjører vi flere lass fra samme sted. På snø og is blir det tilkjørt og glattere for hver tur, men med sekshjulsdrift og medbrakt strøsand står vi aldri fast, sier Hatterud.

Henger og påbygg

Danske VM Tarm A/S er ekspert på denne type tankpåbygg og har levert både påbygget på bilen og den toakslede hengeren (kjerre) med påbygg. Begge tankene er i rustfritt stål, og også rammen på tilhengeren er i rustfritt. Det krever lite vedlikehold.

Bilen har tank på 20.000 liter i ett rom med to skvalpeskott. Tankanlegget på bilen har en gjødselkran med tre hydrauliske kneledd som sørger for enkelt oppsug av gjødsel inntil tre meter under bakkenivå.

Til oppsug benyttes en rotasjonspumpe med kapasitet på inntil 5000 liter i minuttet. Denne pumpen brukes også til overpumping til tanken på tilhengeren. For tømming benyttes en sentrifugalpumpe som klarer inntil 13.500 liter i minuttet.

Den toakslede påhengsvognen har en tank på 15.000 liter i ett rom med ett skvalpeskott. Også hengerchassiset med rustfri ramme er levert av VM Tarm. Akslene er luftavfjæret, og den fremre kan heves ved tomkjøring.

Vogntoget har kameraovervåkning av lasting og lossing med kamera på kranarm på bilen og bak på henger, samt monitor i førerhuset.

Forsiden nå