Volvo godkjenner HVO på alt

Volvo Norge AS godkjenner bruk av HVO på lastebilene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Volvo Norge AS godkjenner bruk av drivstoffet HVO for samtlige lastebilmotorer til og med Euro 6.

Interessen for det nye biodrivstoffet er stort, men utfordringen kan bli kapasitet i markedet for produksjon. Dette er et drivstoff med bra egenskaper og det gir gode miljøgevinster, skriver Volvo Norge i en pressemelding.

Etterspørsel styrer prisen

HVO (Hydrerte Vegetabilske Oljer) som til stor del produseres av avfallsprodukter, fungerer som vanlig diesel og reduserer utslipp av CO2 med mellom 30 og 90 prosent, avhengig av hva det produseres av.

Norsk transportbransje jobber med små marginer og drivstoff utgjør ca. 30 prosent av kostnadene. Investeringer i økte produksjonsvolumer av det nye drivstoffet er direkte avhengig av etterspørselen, som igjen styrer prisene. Man behøver forutsigbarhet over en lengre periode for å satse på drivstoffet:

- Vi anser klimaspørsmålet som en av våre største utfordringer. Det er viktig med en fortsatt satsing på HVO gjennom økt produksjon, og med en pris som bidrar til en fortsatt positiv utvikling for HVO i Norge, sier produktsjef Jo Øystein Nyhus i Volvo Norge.

Kan blande diesel og HVO

Volvo Trucks viste i 2007 sju lastebiler som alle benyttet biodrivstoff, HVO var ett av dem. Noen år senere, i 2013, startet Volvo Trucks sammen med Renova, DHL Freight og OKQ8 i Sverige, en felttest med seks Volvo-lastebiler for å se hvordan bruken av 100 % HVO påvirker motorenes ytelse og komponenter.

- Felttesten viser at HVO fungerer utmerket i våre motorer og kan benyttes under de samme forutsetninger som gjelder for tradisjonell diesel. Det går også bra å blande diesel og HVO, sier Tobias Bergman, produktsjef for alternative drivstoff og hybrider i Volvo Trucks.

HVO er en syntetisk diesel og fremstilles av fornybare råvarer som vegetabilsk og animalsk fett fra for eksempel slakteriavfall, kongle- eller rapsolje.

Drivstoffet kan distribueres via eksisterende dieselanlegg og benytter samme type tanker og munnstykker som vanlig diesel. Avhengig av hvor råvaren hentes, reduseres CO2-utslippene med mellom 30 og 90 prosent.

Det er viktig å skille på andre generasjon HVO-diesel og første generasjon biodiesel (som går under fellesbetegnelsen FAME). Egenskapene i førstegenerasjon-dieselen gjør at man, som tidligere, må bestille bilene med egne spesifikasjoner for dette.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS