PROTOTYPEN: Volvos LX1 el-hybride hjullaster fotografert i California under langtidstesting.
PROTOTYPEN: Volvos LX1 el-hybride hjullaster fotografert i California under langtidstesting.

Volvo LX1 prototype hybrid i USA-kundetest

Gjennom kundetester i USA har Volvo CEs fått bekreftet sine egne testresultater med prototypen LX1, selskapets elektrisk hybride hjullaster. Sammenlignet med en konvensjonell Volvo hjullaster i samme størrelse har drivstoffeffektiviteten økt med 50%.

Resultatene av kundetestingen ble presentert for pressen i California i USA 12. juli i et fellesarrangement med Volvo-kunden Waste Management og California Energy Commission. Sistnevnte har støttet LX1-prosjektet økonomisk.

Hundrevis av timer

Waste Management har fra slutten av 2016 kjørt prototype-maskinen LX1 i to versjoner i hundrevis av timer. Den ene av testene ble foretatt i Redwood Landfill og Recycling Center, et deponeringssted for trevirke nord i California. Gjennom programmet Calstart ble utslipp av klimagasser og drivstofforbruket registrert.

Selv om dataene fortsatt er under analysering, er gjennomsnittlig forbedring i drivstoffeffektiviteten 50%, opplyser Volvo. Da er også resultatene fra Moreno Valley Transfer Station, en søppeloppsamlingsstasjon sør i California tatt med. Der ble det registrert en drivstoffeffektivitet på 45%.

Samarbeid er nøkkelen

- Vi er svært fornøyd med resultatene etter testingen i California, sier Scott Young - leder av selskapets elektromobilitetsprogram. Volvo CE har internt gjennom egne tester allerede registrert 50% forbedring i drivstoffeffektiviteten, men hver applikasjon og maskinfører vil gi forskjellige resultater.

- Målet for de eksterne testene var derfor 35% forbedring, og dette har vi overskredet, sier Young.

At Waste Management ble valgt som testpartner er ikke uten grunn. Selskapet er det største i resirkulering og gjenvinning i Nord-Amerika og disponerer en av Volvos største maskinparker sett i verdensmålestokk. Før LX1-testingen kjørte selskapet konvensjonelle Volvo-lastere for å samle data fra begge utvalgte testområder. Tre godt trente og håndplukkede førere gjennomførte programmet.

- Disse har gitt oss verdifulle tilbakespill, både når det gjelder dagens LX1, funksjoner på maskinen og hvor vi kan arbeide videre med å få til ytterligere forbedringer, sier Young.

 

Tilbake til Sverige

Når konklusjonene etter testprogrammet foreligger blir den elektrisk hybridmaskinen LX1 sendt tilbake til Sverige for oppdatering og tilpasning av det man har lært det siste halvåret.

Og når kan man så vente å få se Volvo LX1 i markedet, vil sikkert noen vite.

- På nåværende stadium er LX1 fortsatt del av et utviklingsprosjekt. Maskinen er derfor ikke kommersielt klar for markedet, sier Young.

I korte trekk er LX1 en hybrid med en drivlinje av elektriske motorer montert til hjulene, med elektrisk operert hydraulikk, med et batterilagret energisystem, en mindre dieselmotor og helt nytt design. I tillegg til redusert drivstofforbruk og utslipp av miljøgasser har LX1 fått kraftig reduksjon av støynivået sammenlignet med konvensjonelle maskiner. Prototypen har 98% nye deler og har fundamentalt ny design.

Fremtidsperspektiver og konkurranse

Volvo CE ser for seg en overgang til elektromobilitet og elektriske hybrider i fremtidens byer. I ventetiden må selskapet balansere kundenes ønsker med effektivitetsforbedringer nå. Derfor er det langt fra utenkelig at entreprenørene før LX1 kan lanseres, vil få se elementer av LX1s nye design inkorporert i nye Volvo maskiner, antyder Young.

At Volvo ikke er alene på arenaen med kommende hybrid elektrifisering av hjullastere, er ganske sikkert. På kommende SteinExpo i Tyskland har Caterpillar varslet premiere for sin el-hjullaster.

Forsiden nå