LAKKERT: Scania R730’en til Willy Solbjørg har Money Maker lakkert over døra. Det stemmer.
LAKKERT: Scania R730’en til Willy Solbjørg har Money Maker lakkert over døra. Det stemmer. (Foto: Espen Brata)

Willys rullende smykker

MOI (AT.no): Alle i Lund vet hvem Willy Solbjørg er. De to Scania’ene han har, er rullende smykker som selv de som ikke bryr seg om lastebiler, snur seg etter.

ALENE: Når Willy Solbjørg er ute og kjører en av lastebilene, står den andre alltid stille. Foto: Espen Braata
KORT: Med kort hytte og akselavstand på bare 315 cm, er den nye Scania R650 XT’en ekstremt smidig. Foto: Espen Brata
STIL: Begge bilene har samme stil, men det er stor forskjell på motivene på de to bilene. Foto: Espen Brata
FLAGGSKIPET: Selv om begge bilene til Willy Solbjørg er nye, er det R730’en som er flaggskipet. Foto: Espen Brata

Det er bare 3200 innbyggere i Lund. I kunderegisteret til Willy Solbjørg er det 2500 bedrifter og enkeltpersoner. Alle vet hvem han er i kommunen på grensen mellom Rogaland og Agder.

- Kona har jobbet i barnehage i alle år. Mange av de de ungene som sto langs gjerdet og tittet når jeg kjørte forbi, er kunder i dag, sier han og flirer. 

Han er en fyr det blir færre og færre av. Jobben er selve livet for Willy Solbjørg. Han fortsatte i farens fotspor for 25 år siden. Siden den gangen har han drevet glugg alene.

Perfeksjonist

Kanskje må han også drive alene. Med stor perfeksjonisme og sans for finish, detaljer og at alt utstyret skal være i topp stand til enhver tid.

Han driver både med containerutleie, avfallshåndtering, sandtak og knuser stein. Både lastebiler og anleggsmaskiner skal fungere og være helt i orden. Han hater ting som ikke virker, og knirkelyder er bannlyst.

Det er lite som er tilfeldig når Willy Solbjørg handler nytt utstyr. Skal han ha lastebil, er det ikke andre alternativer enn Scania. Når det kommer til hjullastere og gravemaskiner, er han like standhaftig overfor Volvo.

To biler

Willy Solbjørg har to lastebiler. Den eldste er 17-modell Scania R730 Next Gen med løfteboggi og krok. Det er en kombibil i ordets videste forstand. Den er utstyrt med kranhydraulikk, har egne kranflak og liftdumperflak i tillegg til at han bruker den som mer tradisjonell krokbil. Påbygget er også klargjort for radio-styring.

Den andre bilen er heller ikke helt standard. Det er en Scania R650 XT med tandem som er en kombidumper og trekkvogn med bare 3,15 i akselavstand. Også den bilen har Willy Solbjørg forberedt for kran. Den bilen ble levert høsten 2018.

- Jeg har alltid likt å ha biler som er annerledes enn de alle andre har. Det er vel derfor at tippbilen ikke har sovehytte og at den ikke er offroad-registrert, sier Willy Solbjørg.

Motivlakkerte

I over 20 år har han motivlakkert alle bilene sine. Bilene har vekket oppsikt både langs veiene og blant andre kollegaer. Den siste bilen er det Ivar Aasland som har lakkert. Han fikk alle fullmakter når det gjaldt motiv, med unntak av lettkledde damer. 

Resultatet ble alle svært godt fornøyd med. Tidligere var det Glenn Andersen i Arendal som motivlakkerte for Willy Solbjørg. Felles for alle bilene er den lyseblå grunnfargen og motiver over hele siden av hytta. 

Willy Solbjørg driver en bedrift med stort spenn. Han har 160 containere som leies ut. Fra den virksomheten sorterer og leverer han 200 tonn avfall i måneden. En stor del av det er treverk fra de lokale vindusfabrikkene og restavfall. 

I tillegg har han siden 1992 drevet grustak og senere også pukkverk. Derfra selger han 35.000 tonn knuste ferdigvarer. Eneste han ikke gjør selv der, er knusejobben som Stangeland leies inn for. Selv om han har stor aktivitet, går ikke bilene mer enn 60.000 kilometer i året til sammen.

Ikke mulig

I mange år hadde han bare en lastebil. Etter hvert ble det umulig å kombinere krokbil og tippbil i samme chassis. Krokbilen ble rett og slett for lang. Tidligere har han også brukt biler med kamelon-påbygg.

- Tippbilen jeg har nå, valgte jeg å ta med kort hytte for å få den så smidig som overhodet mulig, sier Willy Solbjørg.

Til denne bilen har han brukt en 2-akslet slepehenger, men en ny treakslet er i bestilling for å kunne laste mer.

Beholdt

- Det har ofte tatt litt tid fra jeg har fått ny bil til jeg har solgt den gamle. Noen ganger har jeg hatt dobbelt opp i flere år, sier Willy Solbjørg.

Men det har aldri vært noe problem å få solgt de brukte bilene. De har stort sett vært borte med en gang etter de har vært lagt ut for salg. Kombinasjonen kort kilometerstand, flott lakkert og dønn strøkne hjelper i bruktmarkedet.

På begge de to nye bilene har Willy Solbjørg 7-års service avtale. Planen er å beholde begge i alle fall i fem år, eller kanskje så lenge servicekontrakten går.

Selv om bilene nå er nye, blanke og flotte, har han tidligere kjøpt brukte biler også. En viktig ting har ikke forandret seg. Willy Solbjørg vil ikke låne penger. Derfor kjøpte han i starten biler etter lommeboka.

- En av bilene var en Scania 143 som hadde gått 750.000 kilometer da jeg kjøpte den. Den kostet 200.000 kroner i reparasjoner på ett år. En 144 jeg kjøpte senere, gikk fem år på asfaltkjøring, og det var reparasjoner for 19.000 kroner på alle årene, sier Willy Solbjørg.

Ikke mulig uten

Det er ikke bare bil- og maskinparken til Willy Solbjørg som egentlig tilsier at det kunne ha vært flere ansatte. Også omsetningen, som har ligget over 8 millioner i flere år, er i en annen klasse en de fleste andre enmannsbedrifter. Også overskuddet har vært solid i alle år.

Verken det økonomiske resultatet eller kundemassen har kommet av seg selv. Willy Solbjørg er en mann som bruker ekstremt mange timer på jobb. Uten en kone som har hatt full kontroll over alt fra middagslaging til å følge døtrene på alle aktiviteter igjennom oppveksten, hadde det ikke vært mulig.

- Jeg har ei fantastisk kone. Uten innsatsen hennes hadde ikke dette gått, sier han.

Forsiden nå