Det varsles økt satsning på Renault i 2015.
Det varsles økt satsning på Renault i 2015.

Ytterligere satsing i 2015

En Renault T trekkvogn preget inngangspartiet til Volvo Truck Center på Furuseth i Oslo da Volvo Norge inviterte til det tradisjonelle nyttårsmøtet med fagpressen 8. januar. Dette kan stå som symbol på at man nå har fått på plass en organisasjon for å håndtere Renault i Norge.

Volvo-organisasjonen her i landet har brukt fjoråret til blant annet å få på plass en salgs- og serviceorganisasjon for Renault. Det er utpekt dedikerte Renault-selgere, og på servicesiden finnes det nå 19 punkter. Ingen av disse ligger i den søndre delen av Nordland, samt i Troms og Finnmark, men adm. direktør Erik Engelien ser ikke bort fra at det kan komme ytterligere to-tre servicepunkter i løpet av året.

2014 var første året da Volvo også hadde ansvaret for Renault Trucks her i landet. Totalt, fra Renault Master og opp til T-serien, ble det solgt 161 enheter her i landet. - Det er ikke mange, men likevel omtrent etter målsetningen, sa Engelien. - Nå er imidlertid organisasjonen på plass, så Renault-salget blir større i år.

Volvo-folket var naturlig nok godt fornøyd med 2014. Volvo ble en klar markedsvinner for lastebiler (og busser). Engelien forteller at målsetningen er den samme for 2015, og i tillegg kommer altså en forventet økning i Renault-salget.

Ingen karavane

Etter to svært aktive karavane-år blir det ingen Volvo-karavane i år. I stedet vil Volvo blant annet videreutvikle innsatsen overfor sjåførene, med lokale sjåførkvelder og regionale aktiviteter. Videre har Volvo en målsetning om å ha bransjens beste rådgivere for økonomisk og effektiv transport.

På produktsiden merker vi oss at Volvo nå innfører ryggevarsler som standard i Norge. Videre vil Volvo i løpet av året presentere demobiler, blant annet FMX 8x4 med Volvos egen automatgirkasse Powertronic. Det vil også bli fokusert på Volvo FL 4x4, FH med Dual Clutch og Renault Master med facelift.

Forsiden nå