Det var flere ting som ikke var i orden på denne transporten. Det mest synlige, er overhenget bak på 160 cm. Maksimalt tillatt overheng fra underkjøringshinder bak er 40 cm.
Det var flere ting som ikke var i orden på denne transporten. Det mest synlige, er overhenget bak på 160 cm. Maksimalt tillatt overheng fra underkjøringshinder bak er 40 cm.

Sjåføren rygget på E6

Ville ikke bli kontrollert.

Publisert Sist oppdatert

Den norske sjåføren av en norskregistrert krokbil hadde sine grunner til ikke å ville bli nærmere kontrollert av Statens vegvesens inspektører på E6 Sandmoen i Trondheim kommune natt til 26. oktober.

Det ble tatt et valg i førerhuset om å rygge på E6, et valg som ble tipset til Vegvesenets folk av en annen bilist. To kontrollører kjørte sørover og fikk stoppet lastebilen rett før rundkjøringen på Klett. Da hadde lastebilen rygget fra Storlerbakken, opp påkjøringsrampa fra Orkanger, og videre på brua som kommer fra rundkjøringa på Klett.

Lastebilen ble stoppet for nærmere kontroll. Kort tid etterpå var også politiet på plass. Politiet tok beslag i førerkortet. Videre kontroll på Sandmoen kontrollstasjon avdekte flere mangler på lastebilen.

Lastebilen ble avskiltet på grunn av manglende periodisk kjøretøykontroll (PKK). Eier av lastebilen ble anmeldt for manglende/utgått kalibrering av fartsskriver. Sjåføren ble anmeldt for trafikkfarlig overheng bak på lastebilen.

- Manglende underkjøringshinder medførte et overheng på 160 cm, og det kan få svært alvorlige konsekvenser ved påkjørsel bakfra, skriver Statens vegvesen i en melding om hendelsen.

Statens vegvesens bil er her parkert for å vise hvorfor det er farlig med langt overheng bakover.
Statens vegvesens bil er her parkert for å vise hvorfor det er farlig med langt overheng bakover.