STENGT: Det har både tatt lang tid å få godkjent dokumentasjon i TS0 og i en del tilfeller å få time for sluttkontroll hos Statens vegvesens kontrollhaller.
STENGT: Det har både tatt lang tid å få godkjent dokumentasjon i TS0 og i en del tilfeller å få time for sluttkontroll hos Statens vegvesens kontrollhaller.

Behandlingstiden på vei ned

SAKSBEHANDLING: Statens vegvesen mener de er på rett vei og håper saksbehandlingen i TS0 skal komme ned til normaltid før ferien.

Publisert Sist oppdatert

Normalt skal ventetiden hos TS0 være fire til fem arbeidsdager før en saksbehandler tar tak i den innsendte dokumentasjonen. Siden februar har det gått opp mot 10 arbeidsdager før sakene har blitt håndtert. I enkelte tilfeller også mer enn det.

- Det er sammensatte årsaker til at vi har hatt så lang saksbehandlingstid. En av årsakene er at vi er underbemannet i forhold til saksmengden. En annen årsak er at vi det har vært en økning i pågangen i vår, sier avdelingsdirektør Espen Andersson i Statens vegvesen.

For lang

ERKJENNER: Espen Andersson i Statens vegvesen erkjenner at saksbehandlingstiden i TS0 har vært for lang. Foto: SVV
ERKJENNER: Espen Andersson i Statens vegvesen erkjenner at saksbehandlingstiden i TS0 har vært for lang. Foto: SVV

Han erkjenner at det har vært for lang ventetid i TS0, men har i det siste sett en nedadgående trend på saksbehandlingstid.

- Vi ser at vi bruker mye tid på dokumentasjon som sendes inn som har mangler. Derfor skal vi jobbe med bransjen fremover for å få bedret kvaliteten på dokumentasjonen som sendes inn, sier Andersson.

Uavhengig

BILs forslag om at forhandlerne selv kan godkjenne kjøretøyene før de blir registrert, er ifølge Andersson ikke mulig på grunn av det felles europeiske godkjenningsordningen. Denne krever at det skal være en uavhengig instans som skal godkjenne kjøretøyene før de blir registrert.

Ett av punktene bransjen har kritisert SVV for, er ulik behandling på like kjøretøy med identisk dokumentasjon. For godkjenning av busser i anbud brukes det som heter Flåtegodkjenning. Dette brukes i liten grad på identiske lastebiler, men er et alternativ på større leveranser. En av utfordringene er også at lastebiler i liten grad leveres typegodkjent fra fabrikk.

Gjennomgå

Statens vegvesen engasjerte tidligere i år PWC til å evaluere behandlingen i TS0. Rapporten i etterkant kommer med mange tilbakemeldinger på ting som bør forbedres.

- Vi skal ha en total gjennomgang av denne rapporten, og det er flere tiltak som er nevnt i rapporten som må følges opp. Rapporten viser at det er flere ting vi ikke er i mål med, men at vi er på rett vei og at den organiseringen vi har nå gir et bedre utgangspunkt for likebehandling, sier Espen Andersson.

I fjor fikk SVV mye kritikk fordi enkelte kontrollhaller var feriestengt, og at informasjonen som ble lagt ut om åpningstider i mange tilfeller ikke stemte.

Artikkelen ble først publisert i Anlegg&Transport nr. 6-2021.

Powered by Labrador CMS