KREATIVE PÅFUNN: Entusiastiske Circle K-medarbeidere har pyntet stasjonene i forkant av Rosa sløyfe-aksjonen. Foto: Circle K Foto: Circle K
KREATIVE PÅFUNN: Entusiastiske Circle K-medarbeidere har pyntet stasjonene i forkant av Rosa sløyfe-aksjonen. Foto: Circle K Foto: Circle K

Circle K aksjonerer for Rosa sløyfe for 10. gang

Har samlet inn 33 millioner kroner. Disse Circle K-stasjonene er 10 på topp!

Publisert

CcI oktober aksjonerer landets Circle K-stasjoner for Rosa sløyfe for 10. år på rad. Hittil har kundene bidratt med mer enn 33 millioner kroner til brystkreftsaken.

– I 10 år har Rosa sløyfe vært årets viktigste kampanje for oss. Vi er utrolig stolte av alle medarbeiderne som står på for aksjonen ute på stasjonene, og vi er takknemlige for rausheten fra kundene våre, sier Ann Helen Våge, direktør for marked og kategori i Circle K Norge.

I år skal mer enn 250 stasjoner fra Finnmark i nord til Agder i sør være med på aksjonen. De skal samle inn penger til brystkreftsaken gjennom donasjoner og salg av aksjonsprodukter som bilvask, spylervæske, reflekser og kaffekopper.

På enkelte stasjoner er det blitt årlig tradisjon med karnevalstemning gjennom hele oktober. Noen stasjonsmedarbeidere farger hår og skjegg rosa. Stasjonene bader i rosa lys og pyntes med rosa BH-er, silkebånd, blomsterpotter, plakater og paraplyer. Enkelte stasjoner pleier også å avholde alt fra konkurranser og auksjoner til langløp og borgertog for å samle inn penger til brystkreftsaken.

ROSA JUBILEUM: Generalsekretær Ingrid Stenstadvold Ross (t.v.) i Kreftforeningen og styreleder Ellen Harris Utne i Brystkreftforeningen gleder seg til årets jubileumsaksjon hos Circle K. Foto: Kreftforeningen
ROSA JUBILEUM: Generalsekretær Ingrid Stenstadvold Ross (t.v.) i Kreftforeningen og styreleder Ellen Harris Utne i Brystkreftforeningen gleder seg til årets jubileumsaksjon hos Circle K. Foto: Kreftforeningen

Skaper synlighet – samler inn mest

Circle K Norge er én av samarbeidspartnerne til Rosa sløyfe-aksjonen, som arrangeres av Kreftforeningen og Brystkreftforeningen.

– Da vi kontaktet Circle K for 10 år siden, håpet vi å gjøre Rosa sløyfe-aksjonen bedre kjent blant menn. I dag sier så mange som 92 prosent av alle menn at de vet hva Rosa sløyfe-aksjonen er. Circle K har klart å skape synlighet mer enn noen annen samarbeidspartner, og har i flere år vært den sponsoren som har samlet inn mest, forteller styreleder i Brystkreftforeningen, Ellen Harris Utne.

Roser de stasjonsansatte

Innsamlingstoppen i 2020

1. Circle K Elverum: 175 466 kr

2. Circle K Vik: 57 961 kr

3. Circle K Lura: 48 805 kr

4. Circle K Forus: 43 230 kr

5. Circle K Breivika: 35 770

6. Circle K Strandtorget: 33 095 kr

7. Circle K Tunga: 31 781 kr

8. Circle K Vikeså: 28 149 kr

9. Circle K Fjellhamar: 27 710 kr

10. Circle K Økern: 26 995 kr

Generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross, er opptatt av å rose stasjonsmedarbeiderne for den innsatsen de legger ned hvert år.

– Gjennom all slags kreative og sprelske påfunn, som rosa bilvask, rosa BH-er og ansatte med rosa hår og skjegg, er de med på å bevisstgjøre dem som ferdes langs norske oktoberveier om viktigheten av å følge med på forandringer i brystet. Deres engasjement er med på å redde liv, sier hun.

Temaet for årets Rosa sløyfe-aksjon er tidlig oppdagelse. Gjennom å undersøke sine egne bryster jevnlig, kan brystkreft oppdages tidligere. Da øker sjansen for å overleve. I fjor gikk antall oppdagede brystkrefttilfeller kraftig tilbake. Dette bekymrer Ellen Harris Utne.

– Det er ingen grunn til å tro at færre utvikler brystkreft. I fjor stoppet mammografiscreeningen opp i flere måneder på grunn av koronapandemien. Vi frykter at mange vil få en forsinket diagnose framover. Dette er svært alvorlig når vi vet at jo tidligere brystkreft oppdages, desto bedre blir prognosen og mer skånsom blir behandlingen, sier Utne.

Powered by Labrador CMS