
Denne overgangen er på Norges-toppen i nestenulykker
- Du trenger ingen grad i fysikk for å forstå at toget bruker fryktelig lang tid på å bremse og stoppe, og det kan heller ikke svinge unna, sier prosjektleder i Bane Nor.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Hvert år skjer det over 600 hendelser og nestenulykker på norske planoverganger. Verst er det i Jessheim, Larvik, Tønsberg og Røros. Nå ber Bane Nor folk om hjelp, for å unngå alvorlige ulykker.
I dag er det den internasjonale planovergangsdagen, ILCAD (The International Level Crossing Awareness Day). Bane Nor benytter anledningen til å fortelle om hvor i landet det er flest hendelser og nestenulykker, og informere om hva som er viktig å huske på når du skal krysse jernbanen.
I dag topper Nordby (ved Jessheim), Larvik, Tønsberg og Røros den lite hyggelige tabellen over planoverganger med flest regelbrudd og feil fra trafikantene.
(Se tabell nedenfor.)
Mange hundre tonn i høy fart
Da jernbanen ble bygget ut, var planovergangene løsningen som skulle sikre folk adgang og tilgjengelighet på tvers av sporene.

Siden den gang har man jobbet for å erstatte flest mulig av disse anleggene med såkalt planfri kryssing – der veien enten går over jernbanen i bru eller under skinnegangen. På 1950-tallet fantes det ca. 8600 planoverganger. I dag er tallet redusert til 3469 planoverganger.
1460 av disse er planoverganger uten veisikringsanlegg, altså såkalte usikrede planoverganger. Alle ligger ved private veier, og ved flere av de usikrede overgangene er det kun noen få passeringer i året. Her gjelder prinsippet om å stoppe, se og lytte.
- Kjører du bil, skal du stoppe bilen, skru av motoren og rulle ned vinduet for å lytte, sier Pål Buset, prosjektleder i Bane Nor.
Toget kan holde langt over 100 kilometer i timen, det veier flerfoldige hundre tonn og kjører med metallhjul på metallskinner.
- Du trenger ingen grad i fysikk for å forstå at toget bruker fryktelig lang tid på å bremse og stoppe, og det kan heller ikke svinge unna, avslutter Buset.
Her gjøres det flest feil
På disse planovergangene har det skjedd flest hendelser og nestenulykker de siste fem årene (2017-21):
- Nordby planovergang, Hovedbanen (Viken)
- Larvik planovergang, Vestfoldbanen (Vestfold og Telemark)
- Tønsberg planovergang, Vestfoldbanen (Vestfold og Telemark)
- Røros stasjon, Rørosbanen (Trøndelag)
- Dal planovergang, Hovedbanen (Viken)
- Alnabru godsterminal, Hovedbanen (Oslo)
- Tynset planovergang, Rørosbanen (Innlandet)
- Kvål planovergang, Dovrebanen (Trøndelag)
- Mjøndalen planovergang, Sørlandsbanen (Viken)
- Rundkjøring Arna G, Bergensbanen (Vestland)
- Hamjern planovergang, Dovrebanen (Innlandet)
- Stjørdal stasjon, Nordlandsbanen (Trøndelag)
- Verdal planovergang, Nordlandsbanen (Trøndelag)
- Kråkstad planovergang, Østfoldbanen østre linje (Viken)
- Tomter planovergang, Østfoldbanen østre linje (Viken)
- Drømtorp planovergang, Østfoldbanen østre linje (Viken)
- Stokke planovergang, Vestfoldbanen (Vestfold og Telemark)
- Braskereidfoss planovergang, Solørbanen (Innlandet)
- Finse planovergang, Bergensbanen (Vestland)
- Melhus stasjon, Dovrebanen (Trøndelag)