HJULLÅS: Kontrollørene monterte hjullås på trekkvognen. Denne monteres av når gebyret er betalt.
Første gebyr endte med maks gebyr
TARALDRUD: Etter nye regler kan Statens vegvesens kontrollører ilegge gebyrer for brudd. Første gebyr som er ilagt på Taraldrud endte med maks sum og hjullås montert på bil.
Kontrollstasjonen på E6 like før innkjøringen til Oslo om
man kommer sørfra, ila en fører fra Belarus som kjørte en lastebil fra Litauen,
gebyr på 60.000 kroner pluss 6000 kroner. Det er maks av hva som kan ilegges.
Dette skjedde
Bakgrunnen for ileggelsen er følgende:
Transportfirmaet som sjåføren kjørte for, fikk gebyr på 6000
kroner da det ikke var medbragt løyvedokument i bilen.
Ettersom det er en sjåfør fra et tredjeland (altså ikke
landet transportselskapet er fra eller landet transportoppdraget utføres i), er
det i tillegg krav om førerattest. Sjåføren har ikke lov til å utføre
transportoppdrag i Norge uten dette dokumentet. Gebyret for å ikke ha dette er
60.000 kroner til transportfirmaet.
- Selskapet hevdet de hadde dette, og de hadde hele dagen
til å finne det og sende det over. Det hender at man bare har glemt å ha det
med, men i dette tilfellet kom det ikke, sier kontrollør Andre Johannessen til
A&T.
Visste ikke hva det var
Johannessen sier de viste et skjema av det sjåføren skulle
hatt, men at sjåføren ikke visste hva dette var.
Han sier dette er første tilfellet der de som kontrollører i
utekontrollen for Statens vegvesen, gir gebyr etter de nye reglene som ble
innført 1. mars. I korte trekk går regelendringen på at Statens vegvesen, i
tillegg til politiet selvsagt, får rettighet til å ilegge gebyr for visse
overtredelser av yrkestransportregelverket.
I lovendringen kan kontrollørene også montere på hjullås på
kjøretøyet inntil gebyret er betalt. Også dette er en stor forandring fra
tidligere.
- Nå kan det settes på hjullås for å sikre betaling. Før ila
vi bruksforbud, og etter at vi reiste hjem fra jobb var ofte bilen borte neste
dag, uten at vi vet om gebyret var betalt eller ikke, sier Johannessen.
Kjørenekt og bil blir stående
Både sjåfør og last kan reise videre eller hentes, men bilen
blir altså stående inntil gebyret er betalt. Den aktuelle sjåføren kan ikke
kjøre annen transport før førerattesten er på plass.
- En førerattest er som yrkessjåførkompetanse (YSK) å regne,
og sikrer arbeidsvilkår og rettigheter for sjåføren, påpeker Johannessen.
Han påpeker at det er tre ukers klagerett på gebyrene dersom
selskapet skulle ha dokumentasjonen, men legger til at samtalene utover dagen
dreide seg mer og mer om hvordan gebyret skulle innbetales.