Fornøyd: Bestyrer Anders Nystad og Aslak Goderstad (t.v.) som kjører tippbil for Skollerud Anlegg AS, har sett hvordan Salt-X fungerer når det kryper inn i sprekker og er med på å holde bilen ren og fri for salt.

«Saltets verste fiende»

Bærum: I vaskehallen til Transportsentralen Asker og Bærum har saltlaget på bilene fått en ny fiende som effektivt tar knekken på saltet som har satt seg på dem.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Skal bli best: Nystad og stasjonseier TAB (Transportsentralen Asker og Bærum) byttet nylig fra Shell til YX. Nå står en storstilt oppussing og utbygging på trappene, og i løpet av året vil det være investert 10-12 millioner i opprusting av blant annet vaskehallen og butikken.

Salt-X heter «vidundermiddelet» som Anders Nystad ved YX-stasjonen i Bærum har testet ut i vinter. Nystad kaller seg selv en «vaskenerd» og forteller at det knapt finnes bilvaskeprodukter han ikke har testet ut. Han ønsker at kundene skal få best mulig resultat hver gang de kommer og vasker bilene.

Ville teste ut

Da han hørte om Salt-X og produktets egenskaper, bestemte han seg for at dette måtte han prøve ut. Ifølge Nystad har det vært en meget positiv opplevelse, og han ser at bilene blir enda renere enn tidligere med det nye produktet.

Beskytter: I tillegg til å fjerne og løse opp rustne kjettinger, blir det liggende en hinne på disse som er med på å beskytte mot at saltet fester seg og danner grobunn for mer rust. Her ser vi at halve kjettingen har ligget ca. en uke i badet, mens den andre delen ikke har vært dyppet i badet i det hele tatt.

- Hvordan fungerer det?

- Salt-X er et helt ufarlig produkt som ikke inneholder noen fareklassifiserte midler. Det kapsler inn saltkrystaller slik at disse faller av når det tørker. Produktet skal kunne benyttes på alle typer overflater hvor salt kan utgjøre et problem. I tillegg til å fjerne saltet, danner det seg også en tynn og usynlig hinne som gjør at nytt salt ikke fester seg så lett igjen, sier Nystad.

«Vaskenerden» sier at det beste resultatet oppnås ved å vaske bilen på helt vanlig måte og med de vanlige produktene. Helt til slutt påføres en sprut med Salt-X før bilen tørkes, og den skal helst lufttørkes for at produktet skal gi best effekt.

Eksperimenter

Før og etter: Slik så skiftenøkkelen og rørdelene ut før og etter at de hadde vært i badet et par dager.
Klargjør: Ved å legge kjettingene i ett slikt bad etter sesongen er de "myke" og rene når det igjen blir kjettingsesong.

Nystad har gjort noen eksperimenter med produktet. I en balje blandet han en litt kraftig Salt-X-oppløsning, og la i svært rustne kjettinger, sammenrustede kjettinger, en fastrustet svivel og en utrangert skiftenøkkel som han fant i kjelleren. Etter en dag eller to i badet var kjettingene blitt «lette og ledige», og etter en liten uke var de nesten helt rustfrie og kunne spyles rene. A&T var med da Nystad spylte delene, og vi så med egne øyne konstatere at den rustne skiftenøkkelen var som ny, kjettingene ble blanke og fine og at svivelen spant som aldri før.

Enkel i bruk: Denne kan kobles rett på vannslangen og spyle bilen på gården etter vask.

- Om jeg hadde kjettinger som har ligget i en kasse i bilen hele vinteren, ville jeg puttet dem i et slikt bad. Da er de fine og klare neste sesong, sier Nystad.

Til vinduene

Salt-X kan også blandet i vindusspylervæsken for å forhindre hvite saltstenkende ruter som man får på dager det er saltet på veiene. I tillegg til å løsne og fjerne saltet, legger det seg en hinne på ruten som hindrer nytt salt å feste seg så raskt. A&T har ikke fått prøvd ut dette selv, men ifølge Nystad fungerer det veldig bra.

Produktet kan benyttes på alt fra biler til båter og anleggsutstyr, presenninger og vindusruter langs kysten som utsettes for saltholdig luft.

PS: Salt-X er solgt i flere tiår i USA, og har vært tilgjengelig i Norge siden 2018 da DTV-Norge AS startet importen. Den første store utfordringen til Salt-X i Norge, var da forsvaret skulle redde kritiske komponenter etter Helge Ingstad havariet.

Powered by Labrador CMS