![7. februar 2017 veltet en tilhenger og sperret begge felt på E6 i den sørgående retningen like før avkjøringen til Jessheim nord, i Akershus. E6 sørgående var stengt i ca. fem timer.](https://image.at.no/363201.webp?imageId=363201&width=960&height=542&format=jpg)
Grabb opp veltede vogntog - fort
Kommentar: Når myndighetene stenger E6 med fire felt nord for Oslo for å bruke flere timer på å «kose opp» et veltet vogntog/en lastebil - uten å ødelegge noe - får det store økonomiske ringvirkninger.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Like sikkert som amen i kirka, velter vogntog og lastebiler flere ganger per år på hovedfartsårene ved Norges største byer. Når oppryddingen starter, er det bileier/vareeier med respektive forsikringsselskap som ofte bestemmer tempoet. Og bilbergerne må være forsiktige med ikke å ødelegge havaristen mer, for da får de det på egen forsikring.
Så når det endelig er avklart berging av vogntog/lastebil, skjer det med lavt tempo og stor følsomhet. Dermed kan det ta 5-6 timer å få bort den havarerte tungbilen på petimetervis.
Samtidig står tusenvis av personbiler og hundrevis av yrkesbiler i kø på strekningen og på omkjøringsveiene et kvart døgn og kanskje mer for at ikke en ødelagt tungbil skal bli mer ødelagt.
Ifølge den danske bransjeorganisasjonen DI Transport koster det minst 721 kroner for hver time en lastebil står fast i kø.
![Hans Kristian Barbøl, Journalist Anlegg&Transport (AT.no)](https://image.at.no/363214.webp?imageId=363214&width=960&height=722&format=jpg)
Det kan være verdt å sette ekstra-kostnadene man får ved å berge et tungt kjøretøy raskt opp og vekk etter et havari i Norge (målt mot en skånsom berging) opp mot ekstrakostnader samfunnet ved privatpersoner og bedrifter pådras i langvarige gigantkøer.
Liv og helse kommer selvfølgelig først, og når det er farlig gods som har havarert på veien må man ta den tiden man trenger.
Men når dette er avklart og sikret, bør de samfunnsøkonomiske sidene telle sterkere enn i dag ved berging i Norge. Det vil selvfølgelig bli et spørsmål om hvem som skal ta regningen når det påføres mer skade på allerede skadde biler ved en raskere berging. Her mener jeg Staten bør trå til økonomisk med økonomiske garantier ut over «normal forsikring» for å få ryddet veiene kjapt - dette gjelder sterkere jo viktigere veien er som hovedfartsåre.
Hans Kristian Barbøl
Journalist AT.no
STILLING LEDIG:
-
Vi søker Driftsleder i til prosjekter i Buskerud, Vestfold og Telemark!
Driftsleder og søker nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg søker nå en dyktig Kontraktsingeniør til vårt team!
Er DU vår nye kontraktsingeniør?
-
Isachsen Anlegg AS søker innkjøper i prosjekt
Er du klar for nye utfordringer? Bli med oss på laget som Innkjøper i prosjekt!
-
Nasta søker verksmester
Vil du lede vårt verksted på Lillestrøm?
-
WIRTGEN NORWAY AS søker salgsansvarlig-Kleeman
Vil du ha en sentral rolle i Wirtgen Groups videre vekst og utvikling?
-
Norsecraft Tec AS søker faglært servicemekaniker
Er DU klar for nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg AS søker stiknings ingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur!
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektleder
Har du erfaring med prosjektledelse fra anleggsprosjekter? Vi søker Prosjektledere i både Oslo og BVT!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. Oslo
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur på prosjekter i Oslo-området?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. BVT
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur i avdeling BVT?