Tryggere tunnelelektrisitet
Da Granfosstunnelen i Oslo ble gjenåpnet i juli 2017, var det med mange nye, smarte elektroløsninger som øker sikkerheten. Utstyret, som er levert av Eid Elektro, er både driftssikkert, energieffektivt og klimavennlig, ifølge en pressemelding sendt ut av Statens vegvesen.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Etter halvannet år med rehabilitering, åpnet Granfosstunnelen igjen i Oslo. Med Skanska Norge som entreprenør og Statens Vegvesen som byggherre, fremstår veistrekningen på 2200 meter som en av landets fineste og mest moderne.
Blant oppgraderingene i tunnelen er nytt veidekke, nye dreneringsløsninger, ny belysning, nye kameraer, oppgraderte antenner for kommunikasjon og nødnett, flere nødstasjoner, oppgraderte rømningsveger, nytt elektrisk anlegg og bedre brannbeskyttelse.
Kort byggetid
Prosjektsjef for tekniske anlegg i Skanska Norge, Gudmund Dyrland, hentet inn Otera Infra som hadde elektroentreprisen på Granfoss-prosjektet. De valgte Eid Elektro som satte sammen de avanserte løsningene basert på teknologi fra Eaton, deriblant avbruddsfri strømforsyning (UPSer) og strømforsyningstavlene. Eid Elektro, med hovedsete i Nordfjordeid, er en landets mest kompetente leverandører av elektro- og styretavler, med særlig bred erfaring innen vei- og tunnelmarkedet.
- Granfosstunnelen var et stort og komplekst prosjekt med relativt kort byggetid. Fordi den er plassert i en av Oslos mest trafikkerte strekninger, må vi være sikker på at alt utstyr fungerer optimalt når det er innmontert, sier Tore Hjelle i Eid Elektro.
- Alle funksjoner innen styring og overvåking ble testet og validert på verkstedet sammen med Eaton, kunde og byggherre.
For norske forhold
Løsningene fra Eid Elektro var hovedtavler, nødstrømstavler, underfordelinger, SSA-skap, nødskap, brannskap og kiosk-skap, strømskinner og UPS-er. Felles for løsningene, er at de i hovedsak er basert på komponenter og løsninger fra Eaton med fokus på miljø, driftssikkerhet og energi effektivitet.
- Tekniske anlegg i tunneler er svært komplekse. Alle funksjoner må kunne overvåkes og fjernstyres. Strømtavler og -skap må bygges i henhold til strenge sikkerhetskrav, og være enkle å vedlikeholde og reparere. Faktorer som strenge krav til merking, høye kortslutningsstrømmer, kurser med lange lengder, og utstyr med både høye startstrømmer og lave driftsstrømmer setter krav til riktig vern og utstyr, sier Hjelle.
- Eid Elektros nye lavspenningstavler har høstet mange lovord, fordi de er driftssikre og spesielt egnet for norske forhold. De møter nye krav i markedet og er basert på innspill fra elektroentreprenørene. Skapene er brukt i mange norske veiprosjekt, deriblant Granfoss-tunnelen, sier Jon Helsingeng, administrerende direktør i energispesialisten Eaton.
- Det er givende at vårt utstyr og vår kompetanse er med på å sikre noe av Norges viktigste infrastruktur. Det gir enorm motivasjon å samarbeide med så flinke partnere som Eid Elektro, Otera Infra og Skanska Norge, sier Helsingeng i pressemeldingen.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll