NCC bygger betonglokk over motorvei i Bergen

Torsdag 18.mai startet NCC byggingen av en 230 meter lang betongkulvert som del av utviklingen av boligprosjektet Skjoldnes i Fana ved Bergen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Kulverten som vil fungere som et lokk over motorveien, skal være ferdigstilt til jul 2018.

Rundt 9000 kubikk med betong går med til støpingen av den 230 meter lange betongkulverten, som blir 32 meter bred og skal ha to løp med til sammen fire kjørebaner. Under anleggsperioden vil 40 NCC-arbeidere være i sving med betongkulverten.

- Vi er glade for å komme i gang med jobben. Før vi starter opp med selve betongarbeidene skal det graves og sprenges for omkjøringsveg, og diverse infrastruktur må legges om, sier distriktssjef Henning Simonsen i NCC i en pressemelding.

Veien skal holdes åpen med fire kjørefelt i hele anleggsperioden for ikke å bremse trafikkavviklingen i området.

- Det betyr at vi først vil grave oss inn på siden av motorveien der vi etablerer en midlertidig veitrasé. Så bygger vi halve lokket før vi legger trafikken over på andre siden og bygger resten, sier Simonsen.

Kontrakten med utbygger Skjoldnes Utvikling AS ble skrevet i juni 2016 og har en verdi på ca. 100 millioner kroner.

Støpingen av betonglokket over motorveien Fritz G. Riebers vei utgjør første del av boligutviklingsprosjektet. Betonglokket skal binde sammen østre og vestre del av Skjoldnes, og det er prosjektert cirka 225 leiligheter i området som blir bygget av LAB AS som totalentreprenør. Oppå konstruksjonen skal det deretter etablertes park og grøntareal.

NCC har tidligere bygget kulverter for Bybanen i Bergen, ved Birkelandskrysset samt Mindelokket på Fjøsangerveien.

Powered by Labrador CMS