Byggeleder i Statens vegvesen, Roy Are Haare ved betongkolossen som skal skyves inn under jernbanen i bakgrunnen.

1000 tonn koloss på kortreist helgetur

Om få dager skal denne over 1000 tonn tunge betongkolossen ut på en kort, men viktig helgetur som del av det store veiprosjektet E134 Damåsen-Saggrenda i Kongsberg og Øvre Eiker kommuner i Buskerud.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Da skal den enorme betongkulverten transporteres snaue 100 meter frem til og inn i en utgravd jernbanefylling for å bli jernbanebru og veiundergang. Transportstuntet og kjempeløftet skjer helgen 26. til 29. august.

55 timers jobb

Da har Sørlandsbanen stengehelg ved blant annet Darbu fra fredaq kveld til mandag morgen. På de drøye 55 timene med togstans skal skinner kuttes, pukk og sviller flyttes og mange kubikkmeter fylling graves ut for å gi plass til den enorme betongkulverten.

Når den er trygt parkert midt i den åpne jernbanefyllingen, skal masser igjen på plass før pukk, sviller og skinner igjen kan monteres på toppen av kulverten. Den er da blitt en helt ny jernbaneovergang og samtidig en ny undergang for den nye veien som er under bygging.

Mer enn 1000 tonn

Ca. 1,2 kilometer ny fylkesvei 72 på Darbu skal åpnes og tas i bruk høsten 2017.

Selv om dimensjonene på kulverten er store, er det nok den enorme vekten som imponerer mest. Og at en over 1000 tonn koloss kan kjøres på plass slik moderne teknologi gir mulighet for.

Trygg på suksess

– Kulverten flyttes de nødvendige meterne fra jordet den står på i dag og inn under jernbanen med en såkalt selvgående trekkevogn. Den kjøres inn i buken på kulverten, som heises opp på fire dragere og kjøres pent og pyntelig på plass. Går alt som vi håper og tror er operasjonen gjennomført på noen timer lørdag ettermiddag, sier fungerende byggeleder Roy Are Haare i Statens vegvesen.

Lignende løft og transporter er gjort flere ganger andre steder i Norge. Statens vegvesen er derfor trygg på at flyttingen vil gå etter planen også denne aktuelle helgen. Mandag morgen skal skinner være på plass og togene kunne passere igjen.

Det vil ikke være mulig å bivåne denne inntrekkingen av sikkerhetsmessige grunner, selv for ansatte i States vegvesen. Men prosessen vil bli behørig dokumentert med foto og film, lover Vegvesenet.

Betongkonstruksjonens størrelse:
Lengde: 30 meter
Høyde: 10 meter
Bredde: 8,5 meter innvendig
Vekt: 1000 tonn +

Powered by Labrador CMS