Se Volvo med 2400 hk
Volvo Trucks' spesialbygde «The Iron Knight» forsøker å slå fartsrekorder. Følg med om det går som Volvo ønsker.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
En tøff utfordring og et drømmeprosjekt for teknikerne. Slik beskriver teamet bak The Iron Knight oppgaven med å utvikle den spesialbygde lastebilen. Drivlinjen er basert på samme enheter som i de serieproduserte Volvo FH-lastebilene, men motoren har blitt presset maksimalt for å produsere så mye kraft som mulig.
- The Iron Knight er den perfekte måten å vise frem Volvo Trucks' kompetanse og innovative løsninger på. Samtidig får vi selv ny innsikt i tekniske og designmessige løsninger. Intensjonen er å overføre noen av disse innsiktene til de serieproduserte lastebilene våre, sier Claes Nilsson, som er adm. direktør for Volvo Trucks.
Betydelig modifisert lastebil
Motoren i The Iron Knight er en midtmontert og betydelig modifisert D13-motor med vannavkjølt intercooler og fire turboladere, som produserer 2 400 hk og et dreiemoment på 6000 Nm.
Strøm- og elektronikksystemene er nedskalerte og programvaren er programmert om. Dette er gjort for at den trimmede motoren skal kunne kommunisere optimalt med girkassen - en I-Shift med dobbelclutch av samme type som den man finner i de serieproduserte Volvo FH-modellene. Den eneste justeringen i girkassen er den forsterkede clutchen, som er nødvendig for å takle det uvanlig høye dreiemomentet.
- For å slå fartsrekorden trenger man ekstrem ytelse. I-Shift med dobbelclutch er den beste girkassen for denne jobben siden den holder dreiemomentet oppe ved girskift, akkurat som på en racerbil. Dermed kan The Iron Knight akselerere uten å tape tid under girskiftene, forklarer Niklas Öberg, som er testansvarlig i Volvo Trucks.
Rekordforsøk 24. august
Volvo har konstruert The Iron Knight som «en hyllest til Volvo FH, der teknologien og designet utfyller hverandre, og hver eneste lille detalj - fra grillen foran til sideskjørtene - oppfyller en bestemt funksjon.»
- Førerhuset er laget av glassfiber og er designet for å begrense luftmotstanden så mye som overhodet mulig. Sideskjørtene gir lastebilen en imponerende fremtoning med sine store luftkanaler som forsyner motoren med kjøleluft. The Iron Knight har et attraktivt og effektivt design som er inspirert av dagens Volvo FH-modeller. Du trenger bare kaste et blikk på kjøretøyet for å se at dette er en skikkelig rask lastebil. Selv når den står stille, ser den ut til å være i bevegelse, sier Nigel Atterbury, seniordesigner i Volvo Trucks.
Med racerføreren Boije Ovebrink bak rattet skal The Iron Knight forsøke å sette ny verdensrekord i to kategorier: 500 og 1 000 meter fra stillestående start. 24. august blir det mulig å se rekordforsøkene på Volvo Trucks' sosiale kanaler, som Facebook (Volvo Trucks NO) og YouTube (Volvo Trucks Norge).
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll