
350 tonn nyttelast
Dette vogntoget får med seg over gjennomsnittet mengde last på veien.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
I dagbrudd verden over øker transportrutene i lengde, ifølge det tyske spesialkjøretøy-konsernet Transporter Industry International (TII) Sales GmbH & Co. KG.
Dermed blir kostnad per tonn per kilometer et ekstra viktig tema. TII Sales mener at deres franskproduserte Nicolas Tractomas stiller sterkt. BC Iron Limited i Vest-Australia hadde en Tractomas på prøve i 2015, og var ifølge kjøretøyprodusenten svært fornøyd.
Med 1150 hk og 32 sylindere kan den nyeste generasjonen Tractomas trekke fire dumperkasser med til sammen 350 tonn nyttelast på flatt underlag. Utstyrt med såkalt «Powerbooster Dolly», kan den også trekke denne lasten i et dagbrudd.
- Den nyeste generasjonen Nicolas Tractomas, utstyrt med dolly, kan frakte masser både i gruver og ute på veien i Vest-Australia. Dette sparer tid og ressurser brukt på lasting og lossing, og gir raskere frakt. Det er store pengesummer å spare for gruveselskapene, som nå begynner å bli klar over dette, sier Markus Pflederer, salgsleder for gruveindustri i TII Sales.

Det kan nok sitte langt inne å kjøre denne farkosten på norske veier lovlig på daglig basis. Men den er imponerende til sitt bruk i land der det er mulig å bruke den.
STILLING LEDIG:
-
Prosjektleder
MURIBØ AS
-
Servicetekniker hogstmaskiner
Anlegg og Miljøservice AS
-
Mekaniker - Uteservice Østlandet
Pon Equipment AS
-
Prosjektmekaniker 14/14 turnus
Pon Equipment AS
-
Mekaniker - Uteservice Nordmøre
Pon Equipment AS
-
Sjåfør
Skude Transport & Spedisjon AS
-
Mekaniker
Norsk Scania AS Hamar
-
Grunnarbeider
R Utemiljø AS
-
Prosjektleder
Nettpartner AS
-
Anleggsleder/Prosjektleder
Skagstind Bygg AS