Markering på Åsland – siste salve er skutt tre måneder før opprinnelig plan. Acciona Ghella JV har med AF Gruppen som underentreprenør stått for de innledende sprengningsarbeidene på Åsland.

AF/AGJV foran skjema på Follobanen

Arbeidet med å sprenge ut og bygge tunnelsystemet for Follobanen 100 meter under bakken ved Grønliåsen ved Åsland sør for Oslo, har gått raskere enn planlagt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Mesteparten av sprengningsarbeidet er nå ferdigstilt, tre måneder før opprinnelig plan.

Det er sammenslutningen Acciona Ghella Joint Venture (AGJV) som skal bygge 18,5 km av tunnelen på Follobanen mellom Oslo og Ski ved hjelp av fire tunnelboremaskiner (TBM). Den 20 km lange tunnelen blir Nordens lengste jernbanetunnel når Follobanen står ferdig i slutten av 2021.

Arbeidet utføres på oppdrag fra Jernbaneverket. Nå er tunnelsystemet der materiale og arbeidstakere fraktes inn og ut ferdigstilt. Selve boringen av den lange jernbanetunnelen begynner for fullt til høsten når tunnelboremaskinene (TBMene) kommer.

AF bygger tunneler

Arbeidet med å lage den 2,7 km lange rømningstunnelen vil imidlertid fortsette rundt ett år fremover. For øvrig blir det nå gjort forberedende arbeid i tunnelsystemet før montering av TBM-ene kan starte.

Det er AF Gruppen, på oppdrag fra AGJV, som utfører sprenge- og borearbeidet på Åsland. AFs arbeider omfatter bygging av logistikktunneler og monteringshaller i fjellet og er en del av AGJVs forberedende arbeider.

Fornøyd prosjektdirektør

- AF Gruppen har gjort en god jobb med å klargjøre og tilrettelegge arbeidet for TBM-ene. Vi har opplevd en konstruktiv dialog hele veien, og samarbeidet med både AF Gruppen og Jernbaneverket fungerer veldig bra. Det er en betryggende å vite at vi nå er ferdige med de innledende arbeidene på Åsland noen måneder før den opprinnelige tidsplanen, sier prosjektdirektør Fernando Vara i AGJV.

- Vi har gjennom et godt samarbeid med AGJV og dyktige medarbeidere fått til en god og effektiv produksjon som har sikret leveranse før avtalt tidsplan, sier konserndirektør Anlegg, Arild Moe i AF Gruppen.

Arbeidet med å lage den 2,7 km lange rømningstunnelen vil pågå fremover og sprengingsområdet vil flytte seg i takt med fremdriften nordover fra tunnelsystemet under Grønliåsen mot Ljabru.

Powered by Labrador CMS