
Her trilles 900 tonn på plass
Se video av en ukes intens jobbing med Follobanen.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
I påsken måtte reisende på Østfoldbanen ta bussen. Grunnen var hektisk arbeid med å fjerne 60 meter skinner, grave ut 5.500 m3 og sette på plass en 900 tonn tung kulvert ved Roås rett nord for Ski.
I filmen øverst ser du Jernbaneverkets timelapse av en ukers jobb.
Arbeidet ble utført av Skanskas underentreprenør Sarens Norge fra Verdal.
Målt innvendig er selve kulverten ca. 8 meter bred, 6 meter høy og 23,4 meter lang. Denne størrelsen er nødvendig for bl.a. å kunne frakte ut elementene fra tunnelboremaskinene når disse kommer ut ved Endsjø høsten 2019.
Dermed var det et tungt rigg for å få den på plass. Det ble tatt i bruk SPMT (Self propelled modular trailers) – en transportenhet med mange hjul – for å få kulverten på plass.
Follobaneprosjektet vil være ferdig med forberedende arbeider i Ski i løpet av høsten, og det gjøres nå klart for hovedkontrakten - EPC Ski - som etter planen starter over sommeren.
STILLING LEDIG:
-
Teknisk spesialist
Volvo Maskin AS
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS