Flere utlendinger i norske lastebiler
En stadig økende andel av sjåførene i norskregistrerte lastebiler, har utenlandsk pass.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Norske lastebileiere ansetter i økende grad utenlandske sjåfører.
- I all hovedsak er de som ringer hit utenlandske. De er tyske, fra Romania og fra andre østblokkland.
Det sier Jan Erik Skogli i Toten Transport til NRK. Det er nemlig vanskelig å rekruttere nordmenn til sjåførjobber.
Påstanden støttes av tall fra Statens vegvesen. Forrige vintersesong var 8.7 prosent av sjåførene utenlandske på de norske lastebilene Vegvesenet kontrollerte. I vinter har tallet økt til 10,4 prosent.
Regionsjef Guttorm Tysnes i Norges Lastebileier-Forbund Hedmark og Oppland bekrefter utviklingen.
- Det er riktig at det i løpet av de siste 5-6 årene er blitt flere utenlandske sjåfører i norske firmaer. Mangel på sjåfører i Norge kan i hvert fall være en av forklaringene. Så vet vi at mange utlendinger er offensive til å markedsføre seg, og det finnes også en del byråer som markedsfører de utenlandske sjåførene, sier han til NRK.
Han frykter at markedssituasjonen fører til både sosial dumping og farlige situasjoner i trafikken.
- Vi har jo sett filippinske sjåfører som blir sendt på et lynkurs i vinterkjøring og så rett ut på norske veier og har en svært, svært lav lønn. Det er sosial dumping og totalt uakseptabelt, sier han.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Contur AS søker fagleder betong
Vil du bli med å forme fremtiden med en av Norges største entreprenører innen betongkonstruksjoner?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?