Mange av sjåførene som ønsker seg jobb i Toten Transport, kommer fra utlandet.

Flere utlendinger i norske lastebiler

En stadig økende andel av sjåførene i norskregistrerte lastebiler, har utenlandsk pass.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Norske lastebileiere ansetter i økende grad utenlandske sjåfører.

- I all hovedsak er de som ringer hit utenlandske. De er tyske, fra Romania og fra andre østblokkland.

Det sier Jan Erik Skogli i Toten Transport til NRK. Det er nemlig vanskelig å rekruttere nordmenn til sjåførjobber.

Påstanden støttes av tall fra Statens vegvesen. Forrige vintersesong var 8.7 prosent av sjåførene utenlandske på de norske lastebilene Vegvesenet kontrollerte. I vinter har tallet økt til 10,4 prosent.

Regionsjef Guttorm Tysnes i Norges Lastebileier-Forbund Hedmark og Oppland bekrefter utviklingen.

- Det er riktig at det i løpet av de siste 5-6 årene er blitt flere utenlandske sjåfører i norske firmaer. Mangel på sjåfører i Norge kan i hvert fall være en av forklaringene. Så vet vi at mange utlendinger er offensive til å markedsføre seg, og det finnes også en del byråer som markedsfører de utenlandske sjåførene, sier han til NRK.

Han frykter at markedssituasjonen fører til både sosial dumping og farlige situasjoner i trafikken.

- Vi har jo sett filippinske sjåfører som blir sendt på et lynkurs i vinterkjøring og så rett ut på norske veier og har en svært, svært lav lønn. Det er sosial dumping og totalt uakseptabelt, sier han.

Powered by Labrador CMS