Snudde monster-TBM på en «femøring»
En av verdens største tunnelboremaskiner gjør seg klar til ny innsats. Se video av hvordan TBM-en «Alice» ble snudd!
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
I et av New Zealands største infrastrukturprosjekter gjennom tidene, er det tunnelboremaskinen Alice, oppkalt etter Alice i «Alice i Eventyrland», som spiller hovedrollen.
Hun er den tiende største TBM-en som er laget, opplyser Alices produsent Herrenknecht i en pressemelding.
452 meter i måneden
Prosjektet kalles «Waterview Connection» og skal knytte to motorveier sammen i Auckland. Forbindelsen får to tunnelløp og i september var det gjennomslag på den første tunnelen på 2,4 km.
Drivingen av de 2,4 kilometerne tok 11 måneder med en snittfart på 126 meter per uke, og 452 meter måneden.
Se video av gjennomslaget her.
I månedene etterpå er Alice blitt snudd på et meget trangt område ved Waterview. Du kan se en video av hvordan den ble snudd i videovinduet øverst.
- En bragd
Tunnelen går under tett befolkede områder og parkanlegg.
- Dette er en stor ingeniørbragd for New Zealand, som får oppmerksomhet over hele verden, sier Brett Gliddon i New Zealands transportdepartement.
I desember begynte Alice på den andre parallelle tunnelen.
14,46 meter diameter
Alice, som har den tekniske betegnelsen EPB Shield S-764 har en borediameter på 14,46 meter. Den drives av 24 elektriske motorer med en total kraft på 8400 kW. Den har relativt store åpninger for effektiv uttransportering av løsmasser, og er spesiallaget for den geologiske virkeligheten man forventet å møte under Auckland. I all hovedsak har Alice drevet gjennom sandstein og siltstein.
Les også:
Bak seg sleper Alice tre back-up-systemer, som står for uttransportering av materiale, kontrollsystemer, fremdrift og som monterer betongelementene som danner den indre veggen av tunnelen. I tillegg fulgte et fjerde system uavhengig av selve TBM-en, som bygget en slags tunnel inne i tunnelen, der fremtidige forsyningslinjer av ulike typer skal monteres.
Ferdig i 2017
I snuoperasjonen ved Waterview ble TBM-en og den første back-up-modulen snudd. Deretter ble en ny provisorisk back-up-modul 2 montert og Alice kunne begynne å drive de første 300 meterne av tunnel nummer to. Deretter blir den provisoriske back-up to erstattet av de fullverdige back-up 2 og 3 og Alice kan igjen drive ved full hastighet.
Les om verdens største TBM:
Selve drivingen er ventet å være ferdig mot slutten av neste år. Veitunnelen som etter planen skal stå klar i 2017, vil være en manglende brikke i Aucklands ringvei og vil være New Zealands lengste veitunnel.
Du kan også følge Alice på Facebook her.
Les også:
STILLING LEDIG:
-
Franzefoss Gjenvinning AS søker anleggssjef Oslo
Er DU vår nye anleggssjef?
-
Vi søker Daglig leder til vårt selskap Seabrokers Heavy Machinery
Er DU vår nye Daglig leder?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?
-
BioDrift AS søker skogsmaskinoperatør
Er DU vår nye skogsmaskinoperatør?
-
Hæhre AS søker nå KS Leder!
Vil du være med å ha kvalitetsansvaret for en av Norges største samferdselsprosjekter i Trøndelag?
-
Isachsen Anlegg AS søker geomatikkingeniør
Tar du ansvar, ser de gode løsningene og ønsker personlig utvikling, så ønsker vi å ha deg med på laget!
-
Beck Maskin AS søker deleselger
Vi har fått Wacker Neuson og trenger hjelp fra deg!