Raser mot norske dekkregler
Svensk transportør mener de nye, norske reglene for vinterdekk på vogntog er for kostbare.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Fra 1. januar må det være godkjente vinterdekk med minst 5 mm mønsterdybde på alle akslinger på vogntog med totalvekt på over 3500 kg.
Dekk-kontroll:
Det kan bli dyrt for utenlandske transportører som kjører til og fra Norge.
- Vi må jo helt enkelt bytte dekk nå, og det er jo en veldig stor kostnad, sier Stefan Bergström som jobber for en transportbedrift i Värmland til Sveriges Radio.
- Hva koster det?
- 100.000 får vi legge på ekstra dekk-kostnader i år. Det blir helt klart en kostnadsøkning for vår del, sier Bergström.
- De fleste jeg har snakket med syns dette er veldig irriterende, sier Bergström til P4 Värmland, og legger til at han ikke er sikker på om regelendringen er til det bedre for sikkerheten.
- I bunn og grunn handler dette om hvilken hastighet du har når du kjører. Setter du vinterdekk på hele kjøretøyet så får du kanskje en følelse av falsk trygghet.
Utbredt juks:
Les også:
STILLING LEDIG:
-
Franzefoss Gjenvinning AS søker anleggssjef Oslo
Er DU vår nye anleggssjef?
-
Vi søker Daglig leder til vårt selskap Seabrokers Heavy Machinery
Er DU vår nye Daglig leder?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?
-
BioDrift AS søker skogsmaskinoperatør
Er DU vår nye skogsmaskinoperatør?
-
Hæhre AS søker nå KS Leder!
Vil du være med å ha kvalitetsansvaret for en av Norges største samferdselsprosjekter i Trøndelag?
-
Isachsen Anlegg AS søker geomatikkingeniør
Tar du ansvar, ser de gode løsningene og ønsker personlig utvikling, så ønsker vi å ha deg med på laget!
-
Beck Maskin AS søker deleselger
Vi har fått Wacker Neuson og trenger hjelp fra deg!