
Volvo N86 får lange blikk
I Skien blir det kastet mange lange blikk etter en skinnende blå Volvo N86. Daglig er Arvid Brøndalen ute på tur med sin kjæledegge.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Arvid har jobbet på travbanen i 26 år. Like lenge har han passet på Volvo'en. Bilen er i daglig bruk og fungerer som en kombinasjon av stabs- og stasbil.
- Jeg jobber mest med vedlikehold av bygninger og uteområdene her på Klosterskogen. Da er Volvo'en kjekk å ha, sier Arvid Brøndalen.
På siste EU kontroll var det ingen ting å bemerke. Det eneste Arvid er redd for, er rust. Derfor blir den sprøytet i sin helhet med en blanding av olje og diesel hele vinteren.
Slitedeler er heller ikke lagervare for en så gammel dame. Derfor må en ut på bygda for å skaffe deler når det trengs.
Bilen er blitt pusset opp flere ganger. Hovedoppussingen skjedde for 20 år siden. Da ble vinduene tatt ut av hytta, ramma sandblåst og den så ut som den var ny.
For noen år siden ble bilen stjålet fra bakgården på Klosterskogen. Etter det måtte en ny runde med restaurering til.
Veterantreff
Det er ikke bare i arbeidstiden Arvid Brøndalen kjører lastebilen. Mange somre har han kjørt på veterantreffene til Kjøretøyhistorisk forening. I fjor var det på Vinstra og i år blir det Magnor.
Turen til treffene blir ofte ikke den raskeste. N86'en er ifølge sjåføren ikke noen bil for firefelts vei eller vei med midtdeler.
- Den er god å kjøre og går bra uten lass. Det var nok en hypermoderne bil da den kom, sier han.

Variert bruk
Bruken av bilen er alt fra å kjøre hestemøkk til snø, hente grus og materialer. Den dagen A&T var på besøk, hadde den vært til Lardal og hentet en fem-tonns gravemaskin som skulle brukes på banen.
De hadde en ny Volvo med boggi på banen, men fant ut at de ikke trengte en sånn lastebil. N86'en klarte de oppgavene de skulle løse sammen med en stor traktor.

Det viktigste for kjørekomforten er ifølge Arvid et godt sete og runde hjul. Med det i orden er han klar for landeveien også i sommer.
- Jeg liker jo godt ting som er litt eldre da. Tror det kommer naturlig med årene. Men det må ikke være eldre en fra 60-årene. Hvis ikke blir det ikke godt å kjøre, sier Arvid.
Klosterskogens Volvo
- Volvo N86 tippbil.
- Registrert i 1969.
- Kilometerstand er ingen sikker på.
- 7-liters rekkemotor med turbo - 185 hk.
- Highrange girkasse
- Går på to liter på mila.
- Registrert for tre personer.
- 15 tonn totalvekt - 8,3 tonn nyttelast.
- Ble solgt ny på Kongsberg som tømmerbil.
- Bygd om til tippbil i 1976.
- Vært på Klosterskogen siden 1980.
- Antagelig en av landet eldste lastebiler i daglig bruk.
STILLING LEDIG:
-
Vi søker flere dyktige maskinførere og grunnarbeidere med ADK
Huser Entreprenør AS
-
Erfaren Gravemaskinfører
VANN OG AVLØPSSENTERET AS
-
Produktspesialist
Wirtgen Norway AS
-
Formann
Anlegg Øst Entreprenør
-
Anleggsleder
Isachsen Anlegg AS
-
Stikningsingeniør
Isachsen Anlegg AS
-
Grunnarbeider
Isachsen Anlegg AS
-
Maskinfører
Isachsen Anlegg AS
-
ADK-rørlegger / Anleggsrørlegger
Isachsen Anlegg AS
-
Maskinførere, Anleggsgartner, Grunnarbeider
Tertnes Entreprenør AS
