
Slurv med kjettinger
Mandag til onsdag denne uken (uke 45) har Statens vegvesen region øst hatt kontroller ved grenseovergangene til Sverige.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
I forbindelse med innføring av 5 mm mønsterdybde fra 1. november, og krav til kjettinger, har region øst hatt økt fokus på grenseovergangene og sjekket hvor godt utstyrt tyngre kjøretøy som kom til Norge hadde.
- Vi har sammen med kontrollører fra Glåmdal og Romerike betjent grenseovergangene på Østby i Trysil og på Magnormoen i perioden 4. til 6. november, sier Øyvind Opheim i Statens vegvesen.
Samtidig har andre områder i Vegvesenet betjent Svinesund og Ørje. På Magnormoen og Østby ble det til sammen gjennomført 522 tungbilkontroller. Fordelingen er 381 stk. på Magnor og 140 stk. på Østby.
Slik ble resultatet:
På Magnor ble det avdekket 139 mangler og 108 av disse er rettet mot dekk og kjetting. Her ble det pålagt 67 bruksforbud og skrevet 8 anmeldelser for de mest alvorlige manglene.
På Østby ble det avdekket 44 mangler, hvorav 26 av disse er rettet mot dekk-kjetting. Her ble det pålagt 21 bruksforbud og skrevet 1 anmeldelse.
AT.no var med på kontroll mandag 4. november på MagnorAT.no har grunn til å tro at der det er mangler på «dekk og kjetting» vil det oftest være snakk om kjetting. Det var i hvert fall tilfellet da .
15. nov kommer innføres krav til vinterdekk på drivhjul og styrende hjul. Statens Vegvesen lover å følge dette opp med kontroller for å fjerne de som ikke følger de nye reglene.