Slik så det ut på Tranarpsbron på E4 i Skåne på tirsdag denne uken.
Slik så det ut på Tranarpsbron på E4 i Skåne på tirsdag denne uken.

Kunne lagret solvarme hindret dette?

Den enorme trafikkulykken i Sverige denne uken med 100 innblandede kjøretøy, halvparten av dem lastebiler, skjedde på en islagt bru.

Publisert Sist oppdatert

Det forskes på flere måter å hindre is på utsatte veistrekninger, blant annet på bruer.

Siden 1990-tallet er en bru i Därlingen i Sveits blitt varmet opp ved hjelp av rør i veibanen, fylt med en blanding av vann og glykol. Varmen lagres i et system av borede hull i fjellet nær veien i systemet som et utviklet av Polydynamics Engineering i Sveits. Om sommeren fungerer veien som et solpanel som fanger opp solvarme og lagrer det i fjellet. Om vinteren føres det varme vannet tilbake til veibanen med pumper, koblet til et system av værprognoser og sensorer som måler temperatur og luftfuktighet.

Når temperaturen synker under fire plussgrader ved den sveitsiske brua, tilføres varme slik at veitemperaturen aldri faller under tre plussgrader.

Sommersol varmer bru om vinteren i Därlingen i Sveits.
Sommersol varmer bru om vinteren i Därlingen i Sveits.

Nyteknik.se melde i fjor høst at Trafikverket i Sverige planlegger å bruke 750.000 kroner på å teste et slikt system to eller tre steder i Sverige.

-Tanken er ikke å gjøre veien helt is og snøfri, men å unngå at tåke eller regn fryser til is på veien, sier Olof Stenlund i Trafikverket til Nyteknik.se.

Powered by Labrador CMS