
Kunne lagret solvarme hindret dette?
Den enorme trafikkulykken i Sverige denne uken med 100 innblandede kjøretøy, halvparten av dem lastebiler, skjedde på en islagt bru.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Det forskes på flere måter å hindre is på utsatte veistrekninger, blant annet på bruer.
Siden 1990-tallet er en bru i Därlingen i Sveits blitt varmet opp ved hjelp av rør i veibanen, fylt med en blanding av vann og glykol. Varmen lagres i et system av borede hull i fjellet nær veien i systemet som et utviklet av Polydynamics Engineering i Sveits. Om sommeren fungerer veien som et solpanel som fanger opp solvarme og lagrer det i fjellet. Om vinteren føres det varme vannet tilbake til veibanen med pumper, koblet til et system av værprognoser og sensorer som måler temperatur og luftfuktighet.
Når temperaturen synker under fire plussgrader ved den sveitsiske brua, tilføres varme slik at veitemperaturen aldri faller under tre plussgrader.
Nyteknik.se melde i fjor høst at Trafikverket i Sverige planlegger å bruke 750.000 kroner på å teste et slikt system to eller tre steder i Sverige.
-Tanken er ikke å gjøre veien helt is og snøfri, men å unngå at tåke eller regn fryser til is på veien, sier Olof Stenlund i Trafikverket til Nyteknik.se.
STILLING LEDIG:
-
Nor Tekstil AS Drammen søker sjåfør
Har du førerkort kl C eller CE? Da har Nor Tekstil AS Drammen jobb til deg!
-
Nor Tekstil AS Molde søker sjåfør
Har du førerkort kl CE? Da har Nor Tekstil avd Molde jobb til deg!
-
TTN Trucking AS søker sjåfører
Er DU en av våre nye sjåfører?
-
Assistanse Nor AS søker bilberger
Vi søker bilberger Sortland og Svolvær
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
Nellemann Machinery søker Servicemarkedssjef
Er DU vår nye kollega?
-
Team Verksted AS søker flere medarbeidere!
Er DU en av våre nye kollegaer?
-
Helgeland Distribusjon AS søker terminalsjef / Sjåfør
Er DU vår nye kollega?
