Kraftanstrengelse i klimakampen
Speditørene og de store transport- og logistikkselskapene går sammen i kampen mot forurensning.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Målet er å redusere utslippene vesentlig fra lastebiler.
Konsernsjefene i Tine, Asko og Posten/Bring har sammen med NHO Logistikk og Transport sendt felles brev til regjeringen ved klimaministeren, finansministeren og samferdselsministeren. Brevet inneholder en rekke forslag til tiltak i tungtransportsektoren.
Dominerer forurensingen
Det vises til at tungtransporten står for 40% av veitransportens CO2-utslipp og er årsak til en dominerende del av den lokale forurensingen i byene.
Likevel har ikke staten og andre myndigheter bidratt til virkemidler som hindrer utslipp fra tungtransporten i Norge.
Gulrot og pisk
Initiativtakerne tar til orde for å bruke både gulrot og pisk. Gulrot kan være tiltak som forutsigbare avgiftslettelser på biodrivstoff, fondstilskudd til bygging av fyllestasjoner og innkjøp av gassbiler, mens tiltak i form av pålegg kan være opprettelsen av lavutslippsoner i byene.
Rekkefølgen bør være positive tiltak først før pålegg i form av restriksjoner, heter det blant annet i brevet.
Spydspiss
Asko fremheves som en miljøvennlig spydspiss i klimakampen.
Foruten norskprodusert bioetanol på 40 distribusjonslastebiler, har selskapet biodiesel (B30) på alle distribusjonsbiler ut fra lagrene i Oslo, Vestby, Trondheim, Hedmark, Drammen, Lillesand og Larvik, til sammen ca. 200 lastebiler. Asko har også en moderne bilflåte og allerede 40 lastebiler med Euro 6.3 biogassdrevne lastebiler. Alle kjøleaggregater på bilene benytter klimanøytralt drivstoff. I tillegg gjennomfører selskapet sjåføropplæring med fokus på økokjøring og reduksjon av tomgangskjøring.
Klimatiltak i Posten/Bring
Posten/Bring har Norges største elektriske kjøretøypark med ca. 882 elektriske kjøretøy, 142 biogass kjøretøy og 52 lastebiler på biodiesel (B30).
I Sverige benyttes konsekvent biodiesel produsert fra skog, og nå introduserer Posten/Bring bioetanol på biler i Norge. Videre fornyes bilparken jevnlig for å oppnå klimaeffekter. 94% av bilparken er Euro 5-motorer.
Klimatiltak i Tine
Tine skifter ut 250 lastebiler med miljøvennlig materiell, samt stiller krav til transportleverandører om bruk av klimavennlige biler og økokjøring. Selskapet har introdusert lastebiler drevet på bioetanol og biogass i kjøretøyparken. Redusert tomgangskjøring, mer effektiv ruteplanlegging og økokjøring for alle sjåfører er noe av Tines offensive satsing på miljøtiltak.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll