Ketil Solvik-Olsen takker for seg som samferdselsminister.

- Bedre infrastruktur er landets gull

Les en fersk kommentar fra samferdelsminister Ketil Solvik-Olsen, forfattet før det ble offentlig at han trekker seg som statsråd.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

KOMMENTAR: For første gang på tiår reduseres vedlikeholdsetterslepet på vei, jernbane og langs kysten. Samtidig som over 60 store veiprosjekter er under bygging. Ikke fordi det er gøy, men fordi det knytter landet vårt bedre sammen.

Regjeringen satser massivt i kroner. Men kanskje enda viktigere: Vi gjør grep for å få mer igjen for pengene. Vi har forenklet planprosesser og regelverk. Vi har opprettet Nye Veier AS for å bygge mer helhetlig og lange strekninger. Vi gjennomfører bompengereform, arbeider med kontraktstrategi i Statens vegvesen, reformerer jernbanen for å samle oppgaver og ansvar bedre. Disse vil fortsette å virke positivt over flere statsbudsjetter og transportplanperioder. God infrastruktur er en investering i fremtidig velferd og velstand.

Ikke bare asfalt og skinner

Kommentaren er skrevet til Transport Inside (TI) som er bransjens eldste nyhets- og informasjonsblad og leses av flere tusen bransjeinvolverte personer.

Tidsskriftet er en del av samme mediehus (Bjørgu AS) som Moderne Transport og Anlegg&Transport, Mtlogistikk.no og AT.no.

Ketil Solvik-Olsen har vært fast bidragsyter til Transport Insides artikkelserie, Innsikt.

Han takker nå for seg og fratrer som samferdselsminister. Han blir erstattet av landbruksminister Jon Georg Dale, som utnevnes i statsråd fredag 31. august.

Disse er faste bidragsytere i Transport Insides Innsikt: Ketil Solvik-Olsen (Frp), samferdselsminister, Erling Sæther, Flowchange, Geir A. Mo, adm. direktør Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Sverre Myrli (Ap), medlem i Stortingets samferdselskomité, Terje Aarbog, adm. direktør i DHL Express, Ingrid Dahl Hovland, adm. direktør i Nye Veier, Jan Ola Strandhagen, professor logistikk ved NTNU.

Redaktør for Transport Inside er Per Dagfinn Wolden.

Samtidig tar vi på alvor den enorme teknologiske utviklingen som skjer innen elektrifisering og digitalisering. Vi snakker ofte om asfalt og skinner når vi drøfter infrastruktur. Trolig er det i endring.

Den pågående teknologiske revolusjonen endrer samfunnet og skaper nye muligheter. Autonome kjøretøy, elektrifisering, samvirkende systemer og nye tjenesteløsninger kommer til å påvirke oss. Med stor sannsynlighet vil teknologi få stor betydning både for mer effektiv trafikkavvikling, økt mobilitet, miljø/klima og ikke minst være svært viktig for trafikksikkerheten.

Den digitale infrastrukturen i Norge er av god kvalitet og danner et godt utgangspunkt for å modernisere transportsektoren. Vi jobber målrettet med utrulling av fiber og et lynraskt mobilnett som kan takle enorme mengder med enheter. I tillegg moderniserer vi dagens regelverk for å legge til rette for blant annet droner og selvkjørende kjøretøy.

Vi må legge til rette for fremtidens transportmidler.

Teknologien kan bli et viktig redskap for både mer effektive og mer klimavennlige transportløsninger. Derfor er regjeringen ivrig etter å stimulere til nye løsninger. La meg nevne noen aktuelle tiltak: 

  • Ny lov om utprøving av autonome kjøretøy har trådt i kraft, og de første selvkjørende kjøretøyene er allerede på veiene.
  • Etableringen av selskapet Entur, som har som mål å tilby reiseplanlegging og billettløsninger for hele landet.
  • Økonomisk støtte til forskning og pilotprosjekter – blant annet gjennom midler til Innovasjon Norge og Forskningsrådet.
  • Konkurransen «Smartere transport i Norge», som ble lansert høsten 2017. Totalt 100 millioner kroner ble fordelt på fem vinnere i 2018.
  • Støtte til utbygging av digital infrastruktur.

Nøyaktig hvordan fremtiden blir, er det vanskelig å forutsi. Men jeg skal gjøre mitt for at vi er forberedt, og kommer fremtiden trygt i møte. En ting er nemlig helt sikkert: Fremtiden er ikke hva den en gang var!

Samferdselsminister
Ketil Solvik-Olsen

Powered by Labrador CMS