MEKANIKERNE: Vassbakk & Stol hadde med mekanikere, servicemedarbeidere og sveiserne til Pon Equipment på Berger nord for Oslo for å markere årets storhandel av Cat-maskiner.

37 Cat i 2018

BERGER (AT.no): Vassbakk & Stol AS gikk «all-in» for Caterpillar i 2018.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

For å markere et godt år, inviterte Caterpillar-forhandler Pon Equipment pressen til hovedanlegget på Berger for å markere kjøpene Vassbakk & Stol har gjort i 2018. Ordreblokken teller så langt 37 Cat-maskiner til en samlet sum på drøyt 90 millioner kroner.

- I år ble det «all-in» for oss og Skanska på Caterpillar, sier maskinsjef Jostein Ytreland i Vassbakk & Stol.

70 med Skanska

Entreprenøren er heleide datterselskap av Skanska, og også den store riksentreprenøren har skrevet så blekket har sprutet på Pon-kontrakter i år. Samlet har de to entreprenørene handlet 70 maskiner mellom 20 og 100 tonn fra Pon i 2018.

AVTALEN: Maskinsjef Jostein Ytreland (t.v.) i Vassbakk & Stol og Pons Per Olav Listou har jobbet tett sammen i hele prosessen.

Ytreland sier det er flere grunner til at selskapene har konsentrert kjøpene hos én forhandler denne gang. Pris er en selvfølge, og det er heller ingen ulempe at mange maskiner av ett merke står samlet på samme prosjekt. Dette gjør service og logistikk enklere.

NYTT UTSTYR: Nytt utstyre på plass hos Vassbakk & Stol som har hovedkvarter på Karmøy i Rogaland, men som også er tungt inne på prosjekter i Nordland og i Hedmark.

Service selv

Når det gjelder service, utfører Vassbakk & Stol mye selv, også på flunkende nytt utstyr, men i tett samarbeid med Pon Equipment. Entreprenør og maskinleverandør har sammen utarbeidet et serviceopplegg som raskt oppsummert betyr at det er tilgjengelig mekaniker og servicebil tolv timer om dagen, seks dager i uken.

- Jeg tror kombinasjonen med denne servicemodellen er veldig bra. De betaler en pris for tilgjengeligheten, ferdig med det, sier Per Olav Listou som har forhandlet frem avtalen på vegne av Pon, i tett samarbeid med gode kollegaer som han selv påpeker.

Mekanikerne på tur

Maskinsjef Jostein Ytreland sier Vassbakk & Stol har en stor stab med hele 34 sveisere, mekanikere og servicefolk.

Grunnen er at selskapet har et vidt spenn av maskiner, alt fra små maskiner til knuseverk, som må tas vare på. Derfor gjør de store deler av vedlikeholdet selv, men jobber altså tett med Pon som må foreta de tunge diagnosejobbene med spesialutstyr.

Under arrangementet på Berger var nesten alle mekanikerne og servicemedarbeidere til Vassbakk & Stol på plass denne tirsdagen i november.

Her fikk de en dag med gjennomgang av teknikk, omvisning på det nye Pon-anlegget på Berger og traff en rekke mennesker de kanskje bare har hatt kontakt med via telefon tidligere.

Miljø i senter

Et hovedfokus for Vassbakk & Stol AS er miljø. I kontraktene legges det stadig mer vekt på utslipp og utstyr, og derfor er det blitt viktigere og viktigere for entreprenører å ha maskiner med den nyeste og reneste teknologien.

Et eksempel maskinsjef Ytreland trekker frem fra en kontrakt, er at miljø ble vektet som 30% av kontraktens verdi. Kort oppsummert betyr dette at nyeste teknologi på utstyr nærmest er en forutsetning.

- Vassbakk & Stol har bestilt XE-maskiner på alle modellene der det finnes XE. Disse karene sier de tenker miljø, og det de sier henger på greip, sier Listou.

Flere muligheter

Caterpillars XE-maskiner er kort fortalt teknologisk avanserte maskiner. De er drivstoffeffektive, teknologien gir bedre kontroll og føreren har flere muligheter til å utnytte maskinens kapasitet. Alle aktuelle maskinførere hos Vassbakk & Stol skal ha spesialopplæring av XE-maskinene (gravemaskiner og hjullastere).

- Det er masse muligheter med XE. Man ser for eksempel når produksjonen går ned og tonnprisen går opp. Det kan for eksempel være et signal på at tannspissene er slitte, sier Listou.

Når det gjelder forbruket på XE-maskiner sammenlignet med standard maskiner, sier Listou at en Cat 336XE gravemaskin bruker ca. 5 liter mindre diesel i timen sammenlignet med en standard 336 (ca. 40 tonn), og at en 972 XE-tipptruck bruker rundt 13 liter diesel i timen, noe som er 17% mindre enn en standard 972. Og hver dråpe teller, påpeker Listou.

- For hver liter diesel som brennes, uansett om dette skjer i en motor med det beste renseutstyret eller om man brenner en liter diesel på et bål, så slippes det ut 2,66 kg CO2, sier Listou.

Fokus hos V&S

- Dette er noe vi snakker om hele tiden hos Vassbakk & Stol. Historisk har vi ønsket å ha utstyret lengst mulig, men nå er det mer fokus på å ha nytt utstyr og større andel nye motorer, sier Ytreland.

Vassbakk & Stol har nå 137 gravemaskiner, 40 dumpere og 30-35 hjullastere. Mye av utstyret er på Vestlandet der selskapet også har hovedkontor (Karmøy, Rogaland), men også på E6 Helgeland Sør der Vassbakk & Stol har en stor kontrakt (900 millioner kroner) for morselskapet Skanska som har hovedentreprisen på 2,3 milliarder kroner.

Mye Vassbakk-utstyr er også på OPS-prosjektet (5,5 milliarder kroner) riksvei 3/riksvei 25 Løten - Elverum i Hedmark som Skanska vant. Også her er Vassbakk & Stol-andelen ca. 900 millioner kroner.

Powered by Labrador CMS