ENORM: Hele veibredden går med nå et kolli på nesten 7 meter skal flyttes langs fylkesveier.
ENORM: Hele veibredden går med nå et kolli på nesten 7 meter skal flyttes langs fylkesveier.

Gigatransport i Østfold

RUDSKOGEN (AT.no): Fosby Kran AS flyttet natt til tirsdag 4. juni en koloss av en konstruksjon fra Rudskogen til Sarpsborg Havn. Den var 6,80 meter bred og 6,55 meter høy.

Publisert

Oljeskiden, som er produsert av Slåttland Mekaniske, er den andre Fosby Kran transporterer fra Rudskogen I Rakkestad kommune til Sarpsborg havn. Der ble den lastet over på en lekter og transportert til Moss hvor den blir fraktet videre til Nordsjøen på båt den siste etappen.

Å flytte et kolli som er så bredt og høyt skaper mange utfordringer. På den rundt 20 kilometer lange transporten var det for eksempel 46 ledningsspenn over veien det måtte tas hensyn til.

Det er fra telefonledninger til høyspentkabler. Noen måtte tas med før transporten kunne passere, mens andre holdt det løfte opp for å smyge under.

KOLOSS: Med bredde på 6,8 meter og høyde på 6,55 meter ruvet klossen bak på tilhengeren.
KOLOSS: Med bredde på 6,8 meter og høyde på 6,55 meter ruvet klossen bak på tilhengeren.

Samarbeid

PLANLEGGING: Siste gjennomgang av detaljene før avreise.
PLANLEGGING: Siste gjennomgang av detaljene før avreise.

- Dette er en jobb vi ikke hadde klart uten alle de som er med på jobben. Jeg er veldig ydmyk og takknemlig ovenfor alle fra alle firmaer og etater som har vært med har gjort en kjempejobb for å komme i mål med dette, sier Atle Øvrevåge som har ledet planleggingen og gjennomføringen av transporten.

TEAM: Det var et stort team som gjennomførte transporten.
TEAM: Det var et stort team som gjennomførte transporten.

Fosby Kran fikk oppdraget med å flytte to tilsvarende kolli i november 2018. Da startet en omstendelig planleggingsjobb. 19.mars i år gikk den første transporten. Selv om målene er enorme er ikke vekten «mer enn» 46 tonn.

Fem timer

RATTET: Ronny Bremtun kjørte trekkvogna.
RATTET: Ronny Bremtun kjørte trekkvogna.

Den første transporten tok åtte timer på de knappe 20 kilometerne. Denne gangen ble jobben løst på drøyt fem timer. Mer erfaring og litt lavere last var medvirkende årsaker til dette.

BEDRIFTSIDRETT: Om Morten Kittelsen er sprekest i Fosby Kran eller om han er sjef i bedriftsidrettslaget vites ikke. Men han syklet langs og bak spesialtransporten hele veien.
BEDRIFTSIDRETT: Om Morten Kittelsen er sprekest i Fosby Kran eller om han er sjef i bedriftsidrettslaget vites ikke. Men han syklet langs og bak spesialtransporten hele veien.

- Alt gikk glattere denne gangen. Nå var det også enklere å få ned noen av de strømledningene som måtte tas ned i løpet av turen, sier Atle Øvrevåge.

Venter på henger

HELT UT: Det var ikke mye plass igjen på sidene.
HELT UT: Det var ikke mye plass igjen på sidene.

På den første transporten leide Fosby Kran inn både trekkvogn og spesialhenger for oppdraget. De har egen spesialhenger i bestilling, men den er forsinket. Denne gangen brukte de sin egen Volvo FH16 750 tungtrekker med en lånehenger fra den danske leverandøren som skal levere deres egen henger.

Spesialtransporter er et av satsningsområdene til Fosby Kran. De har 13 mobilkraner i tillegg til sju lastebilkraner fra 26 til 85 tonnmeter. De har også to trekkvogner hvor Volvo’en er bygget for vogntogvekter opp til 260 tonn.