KONTORET: Bjørn Enger kan sitte og utføre kontorarbeid i en MAN TGE 3.180 4x4 når han er ute på rundreiser for å selge MAN-kjøretøy.
KONTORET: Bjørn Enger kan sitte og utføre kontorarbeid i en MAN TGE 3.180 4x4 når han er ute på rundreiser for å selge MAN-kjøretøy.

Rullende kontor og hotell

RUDSHØGDA (AT.no): MAN-selger Bjørn Enger har alt han trenger i sin splitter nye TGE 3.180 4x4.

Publisert

Enger har vært 25 år i MAN-systemet, og har hatt fast base på Rudshøgda i Ringsaker kommune i Hedmark siden 1996.

Eller fast og fast, en lastebilselger sitter ikke på et kontor så mye av arbeidstiden sin.

70.000 km

LASTEBILMANN: Bjørn Enger kommer fra en lastebilfamilie, og han lever av å selge MAN-lastebiler. Her er han ved sitt rullende kontor og hotell.
LASTEBILMANN: Bjørn Enger kommer fra en lastebilfamilie, og han lever av å selge MAN-lastebiler. Her er han ved sitt rullende kontor og hotell.
KONTRAKTER: Printeren er viktig. Nå kan Enger gjøre endringer på kontraktene og skrive dem ut umiddelbart. Under står kjøleskapet.
KONTRAKTER: Printeren er viktig. Nå kan Enger gjøre endringer på kontraktene og skrive dem ut umiddelbart. Under står kjøleskapet.

Og nettopp det førte han til det vi her skal fortelle om. Nylig tok han i bruk en splitter ny MAN TGE-varebil, spesialinnredet for å være både kontor og overnattingssted for Enger.

- Jeg har brukt altfor mye tid på å kjøre frem og tilbake for å ordne dokumenter og annet. Da MAN lanserte varebilen TGE ønsket jeg en slik bil bygget om med kontor og et sted å sove, sier Enger når vi treffer han.

Han har Hedmark som sitt distrikt, men har også tidvis hjulpet til i Oppland. Dette er to omfattende fylker, og han har kjørt rundt 70.000 km i året. Med rullende kontor håper han å halvere antall km på veien.

HER KAN MAN BO: TV i taket, sittegruppe, benk og vask bakerst, bare noen av detaljene i bilen.
HER KAN MAN BO: TV i taket, sittegruppe, benk og vask bakerst, bare noen av detaljene i bilen.
HOTELL: Og her er soveplassen. Sengen felles ned fra veggen.
HOTELL: Og her er soveplassen. Sengen felles ned fra veggen.

Skal fungere

AT.no får en omvisning i bilen, og her er det mye utstyr. Ved bakveggen til førerkabinen er det en sittegruppe med sofa, bord og en stol. I taket henger en TV som er koblet til nett via innebygget WiFi i bilen. Selvfølgelig er PC også koblet til nettet. Det er godt med skapplass og benkeplate. På benken står en printer, og den er viktig. Hver lastebilhandel medfører ganske mange sider dokumentasjon, og det er spesielt ved endringer i kontrakten det er veldig kjekt å skrive ut nytt ark fremfor å komme tilbake med endringene dagen etter.

Videre er det en bred seng som slås opp og blir en del av veggen, det finnes en garderobe for å henge av klær, en servant for å kunne vaske seg, en mikrobølgeovn dukker opp bak et deksel og det er et ganske stort kjøleskap der. Belysningen er meget god, vegger og tak er solid og pent polstret og både stereoanlegg og en rekke høyttalere er innfelt i veggene.

Selger Bjørn Enger i MAN Truck & Bus Norge AS på Rudshøgda har fått bygget om en MAN TGE 3.180 4x4 til rullende kontor og hotellrom. Vi traff han 18. desember 2019. Foto: Klaus Eriksen
Selger Bjørn Enger i MAN Truck & Bus Norge AS på Rudshøgda har fått bygget om en MAN TGE 3.180 4x4 til rullende kontor og hotellrom. Vi traff han 18. desember 2019. Foto: Klaus Eriksen
MIKROBØLGEOVN: Fjordlands vil mest sannsynlig være blant rettene som kommer til å finne veien hit.
MIKROBØLGEOVN: Fjordlands vil mest sannsynlig være blant rettene som kommer til å finne veien hit.

- Og kaffetrakter og tekoker selvsagt. Kaffetrakteren er kanskje det viktigste, sier Enger og smiler.

Vil selge mer bil

For å holde varmen finnes det både et dieseldrevet varmeapparat, samt et som kobles til nettstrøm. Trenger han å få med enda mer, så har bilen selvfølgelig hengerfeste. Når været blir litt mildere enn det er nå, kan man med et knappetrykk blåse opp et spesialtilpasset fortelt. Det tar bare et par minutter før teltet står ferdig montert utenfor den ene siden.

- Jeg tror dette vil selge flere biler. Det blir mer intensivt, og man kan være der kundene er. I tillegg kan de få prøve denne dersom de trenger en varebil også, sier Enger.

Det er danske Karl Johan Buur ASP som har utført ombyggingen, og Enger sier det er blitt meget bra. Rett nok er det et par løsninger som må justeres litt, men det er detaljer.

Her kommer han til å finne seg godt til rette når han legger ut på veien, både på dagtid og på kveldstid.