Bane Nor lyser nå ut jobben med å rehabilitere den opprinnelige tunnelen i Ulriken og bygge ei tilhørende jernbanebru og tunnelportal.
Bane Nor lyser nå ut jobben med å rehabilitere den opprinnelige tunnelen i Ulriken og bygge ei tilhørende jernbanebru og tunnelportal.

Bane Nor lyser ut Ulriken-jobb

Når den nye jernbanetunnelen gjennom Ulriken snart tas i bruk, skal den gamle tunnelen få en lenge planlagt oppussing før den kobles til ny tunnel og dobbeltspor.

Publisert

Istandsettingen av tunnelen er nødvendig for å få fullført dobbeltsporet mellom Bergen og Arna, som både vil gi et bedre lokaltogtilbud og bedre trafikkavvikling. Når dobbeltsporet er ferdig vil det være mulig å kjøre passasjertog mellom Arna og Bergen hvert 15. minutt.

- En jobb av denne størrelsen vil også kunne ha positive ringvirkninger for det lokale næringslivet, sier fungerende prosjektsjef Torbjørn Søderholm i Bane Nor.

Arbeidet som nå lyses ut, innebærer både sprengning og nybygging. Byggetiden vil være ca. 2,5 år og jobben starter på nyåret i 2021 etter at den nye tunnelen åpner i desember 2020.

I tillegg til å rehabilitere den gamle tunnelen fra 1964, skal det bygges ei ny jernbanebru og tunnelportal på sentrumssiden av tunnelen, i Fløen.

For å få plass til blant annet vann- og frostsikring og teknisk utstyr, må tunnelen utvides med sprengning flere steder. Man skal også sprenge åpninger gjennom til de to tversgående tunnelene nær Arna som skal knytte gammel og ny tunnel sammen.