NORSK: Norge er det eneste landet utenfor Amerika som har fått Ford F-150 Lightning å selge.

Første elektriske Ford F-150 Lightning med norske skilter

Det kom inn over 1000 søknader om å få kjøpe en av de 500 nye elektriske pickupene fra Ford i Norge.

Publisert Sist oppdatert

I løpet av 24 timer mottok Ford Motor Norge mer enn 1000 søknader om kjøp av den helelektriske pickupen F-150 Lightning. I dag registrerte selskapet sitt første eksemplar av den ekstremt populære 5-seteren på norske skilter.

INTERIØR: En stor skjerm er sentral i dashbordet på den elektriske pickupen.

– Interessen for F-150 Lightning har vært helt ekstrem til å være en pickup i denne prisklassen. Nå er vi klare til å skrive endelige kontrakter med dem som har søkt og fått tilslag om å kjøpe. Vi forventer å levere ut de aller første bilene til kunder i desember 2023, mens majoriteten av leveringer vil skje i 1. kvartal 2024, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Ekstra antall biler

Norge fikk, som eneste land utenfor Nord-Amerika, muligheten til å selge F-150 Lightning – i et begrenset volum. Dette volumet var opprinnelig bare 500 biler, og med den enorme interessen det har vært for denne bilen var Ford Motor Norge sikre på at dette volumet ville bli «revet bort».

FRUNK: Det er stor bagasjeplass under panseret - 400 liter i frunken (front trunk).

– Derfor besluttet vi å ha en søknadsprosess – for å sikre at de «riktige» kundene fikk tilbud først om å kjøpe F-150 Lightning, og ikke minst for å unngå spekulanter. Likevel overgikk interessen våre forventninger, og i løpet av de første 24 timene fikk vi inn over 1000 søknader. Vi har derfor jobbet ekstremt hardt med å øke allokeringen for å kunne tilfredsstille en større andel av de reelle søkerne – og det har vi heldigvis klart, sier Berg.

Helt nylig har de i tillegg fått tilgang på et lite antall ekstra biler, som ikke er lovet bort til kunder og som skal selges på vanlig måte – til alle de som av forskjellige årsaker ikke allerede har søkt.

– Dette er biler vi forventer vil ankomme Norge tidligst i løpet av 2. kvartal 2024. Med det trykket vi har hatt på F-150 Lightning, tyder alt på at også disse vil bli solgt innen kort tid, så her er det bare å være rask for å sikre seg en perfekt helelektrisk familiebil og ekte arbeidshest, sier Ford Motor Norges administrerende direktør.

– Den enorme interessen i Norge har blitt lagt merke til

Ifølge Berg, er det ganske unikt at Norge i to runder har fått muligheten til å selge flere F-150 Lightning enn det i utgangspunktet var planlagt for.

– Det sier både noe om at den enorme interessen i Norge har blitt lagt merke til, og vår posisjon som elbilland nummer 1 i verden, spesielt siden vi vet hvor etterspurt F-150 Lightning er både i USA og resten av verden.

BAKSETER: Elektriske pickuper koster det samme med og uten bakseterad.

På grunn av etterspørselen også i USA, har Ford i flere omganger økt produksjonen ved Rogue Electric Vehicle Center i Dearborn, USA betydelig.

Norgesversjon med 5 seter, 452 hk og høyt utstyrsnivå som standard

Nye F-150 Lightning er en stor og romslig pickup for fem personer. Den er hele 5,91 meter lang, 2,44 meter bred og 1,99 meter høy. I tillegg til et stort plan og mye plass inni kupeen, har den en drenert frunk på hele 400 liter under panseret – der du kan frakte mer enn 180 kg.

Varianten som er tilgjengelig i Norge, gjør det svært enkelt å velge – alle bilene er helt likt utstyrt og i samme farge. Det er en 5-seters Lariat Launch Edition i fargen Antimatter Blue Metallic. Den kommer med et Standard Range-batteri på 98 kWt utnyttbar energi, har 452 hk og et maksimalt dreiemoment på 1050 Nm. 0 – 100 km/t går unna på under 5 sekunder. Den har også en nyttelastkapasitet på 535 kg og maksimal hengervektkapasitet på 3490 kg.

Bilene som kommer, vil bli registrert som personbil (M1). Ford jobber for å få N1-typegodkjenning for F-150 Lightning, men dette er ikke på plass i dag. Begge skal kunne kjøres med vanlig B-førerkort.

Helelektrisk rekkevidde på opptil 429 km

Den helelektriske rekkevidden til norgesversjonen av den helelektriske SUV-en, målt etter WLTP, er 429 km. F-150 Lightnings litiumion batteri kan lades fra 15 til 80 % på 39 minutter med en 150 kW DC-hurtiglader.

F-150 Lightning har følgende teknologi og løsninger:

  • Den kommer med Fords nye SYNC4 infotainmentsystem og en 15,5 tommers stor berøringsskjerm.
  • Med Pro Trailer Backup-assistent blir også rygging med henger langt enklere da du kan overvåke ryggingen fra SYNC-skjermen og manøvrere bilen og hengeren ved hjelp av et eget roteringshjul.
  • Med Pro Power om bord, kan F-150 Lightning-eiere bruke bilens batteri som strømkilde for å gi strøm til verktøy eller andre elektriske produkter med inntil 2,3 kW (2300 W).
  • Norgesversjonen kommer med 10-veis elektrisk justerbart førersete og både varme og kjøling i forsetene. F-150 Lightning har også et B&O Premium Sound lydanlegg med 8 høyttalere og en subwoofer som standard.

Kjøreegenskaper og fremkommelighet

Den helelektriske versjonen av den ikoniske pickupen kommer med firehjulstrekk som standard. 

– Med et uavhengig bakhjulsoppheng og et lavt tyngdepunkt er både kjøreegenskaper og fremkommelighet svært god–om det er våte veier, snø, sand eller tørr landevei, opplyses det fra Ford.

Den helelektriske 5-seteren kommer også med fire forskjellige kjøremoduser som automatisk optimaliserer den for forskjellige kjørescenarioer: Normal, Sport, Off-road og Tauing.

Understellet er forsterket med metallplater for å beskytte batteri og motor i tøft terreng. Batterikassen er vanntett og beskyttet av et støtabsorberende materiale.

Powered by Labrador CMS