Ford Ranger Raptor Special Edition føyer seg inn i rekken av spesialutgaver av Ranger-en fra Ford.

Nye Ford Ranger Raptor Special Edition

Nå kommer den tøffeste Ford Performance-versjonen av Ford-pickupen som en ny og eksklusiv spesialutgave.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Pickupen blir nå enda mer oppsiktsvekkende med ny styling, racingstriper og mer premium interiør.

Til høsten i år vil Ranger Raptor Special Edition være hos Ford-forhandlere over hele Europa. Tidligere i år har allerede tre andre varianter av det som var den mest solgte pickupen i Norge i fjor, blitt lansert: Ranger Wolftrak, Ranger Stormtrak og den rallyinspirerte Ranger MS-RT.

Råere og mer oppsiktsvekkende

- Med den nye Ranger Raptor Special Edition får du mange unike eksteriørdetaljer og en rekke forbedringer i kupeen som til sammen gjør vår råtasspickup enda mer oppsiktsvekkende og tøff, sier manager Ford Performance i Ford Europa, Stefan Muenzinger.

Røde sømmer og skinn.

Ranger Raptor er utviklet av Ford Performance for å være den ultimate Ranger-modellen. Hjulopphenget er spesielt utformet for å takle tøft terreng i høy hastighet, samtidig som både kontrollen over bilen og komforten forblir uendret. Under panseret på spesialmodellen sitter en biturbo-versjon av Fords 2-liters EcoBlue 213 HK dieselmotor med et dreiemoment på 500 Nm. Kreftene fordeles gjennom en 10-trinns automatgirkasse som er den samme som brukes i Ford Mustang.

Sammenlignet med Ranger XLT, er sporvidden til Ranger Raptor økt med 150 mm og bakkeklaringen med 51 mm for at den enda bedre skal kunne takle tøft terreng.

- Vi har hatt stor suksess med salget av våre spesialmodeller av Norges mest solgte pickup i fjor. Populariteten til Raptor har også vært over all forventning. Rundt 30 % av vårt totale salg av Ranger i 2020 var faktisk av denne. Derfor har vi også god tro på at Ranger Raptor Special Edition vil slå godt an i Norge, sier Espen Markussen, salgssjef nyttekjøretøy i Ford Motor Norge.

Eksklusive eksteriør- og interiødetaljer

Raptor Special Edition kommer i de tre fargene Performance Blue, Conquer Grey og Frozen White. Sammen med disse får man svarte matte racingstriper med rød kontrastfarge på panseret, taket, og på bakluken. I tillegg er det racingstriper på siden av bilen som strekker seg fra de fremre dørene og hele veien opp over de brede hjulbuene bak.

Pickupen kommer med svarte racingstriper.

I tillegg til racingstripene, har også tauepunktene blitt røde mens hjulbuene, front- og bakstøtfanger, dørhåndtak og signatur Ford-grillen fått en finish i matt svart, i stedet for de grå eksteriørdetaljene som er standard på den vanlige Ranger Raptor.

På innsiden av Ranger Raptor Special Edition, har den også blitt enda mer sporty enn originalen. Her er det røde sømmer i ratt, rundt instrumentpanelet og i dørene. Skinnsetene er designet for å være komfortable samtidig som de skal gi all den støtte som trengs når pickupen kjøres i tøft terreng. Det Special Edition-eksklusive Raceway Grey instrumentpanelet hever den eksklusive følelsen ytterligere i kupeen.

Utviklet for å levere ekstra gode offroadegenskaper

Special Edition-versjonen får også Ranger Raptors Ford Performance chassis, spesialutviklet for kjøring i terreng i høy hastighet. Ved hjelp av Fox-støtdempere med «Position Sensitive Damping» får man mer dempekrefter og ekstra gode offroadegenskaper, der dette er tillatt, samtidig som dempingen er mer moderat ved kjøring på vanlig vei.

Høyytelsesdemperne er montert på opphengsarmer i aluminium med utstående støtdempertårn foran. Et spesialtilpasset bakhjulsoppheng gjør også at akselen kan flyttes opp og ned med begrenset sideveis bevegelse. General Grabber AT3 All-terrain dekk sørger for maksimalt grep på løst underlag.

«Terrain Management System» gjør at sjåføren kan velge mellom seks kjøremoduser som automatisk optimaliserer pickupen for forskjellige kjøremodus, inkludert Baja-mode. Dette er oppkalt etter det berømte Baja Desert Rally, og brukes for å få fullt utbytte av alle den ekstreme pickupens fantastiske offroad-prestasjoner, der dette er tillatt.

Den nye spesialmodellen koster fra 736.625 kroner.

Powered by Labrador CMS