NYHETENE:

Tre nye elektriske maskiner fra Volvo CE

Volvo CE har lansert ytterlige tre elektriske anleggsmaskiner som kan leveres i 2022.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Maskinene, L20 Electric (hjullaster), EC18 Electric (minigraver) og ECR18 Electric (minigraver) ble presentert på et digitalt lanseringsarrangement torsdag 7. oktober, og kan bestilles online fra denne dato med levering i 2022. Den svenske maskinprodusenten kan nå levere fem små elektriske anleggsmaskiner (ECR25 Electric og L25 Electric er ute på markedet).

Stolte

- Vi er stolte av å være ledende i bransjen i kampen mot klimaendringene, ved å lansere den bredeste serien med elektriske maskiner, sier Melker Jernberg, President i Volvo CE.

Volvo CE har for en tid tilbake sagt at de vil slutte å utvikle små dieseldrevne anleggsmaskiner, og hjullasteren L20 Electric og minigraverne EC18 Electric og ECR18 Electric er bidrag som gjør at produsenten kan holde ord.

SERIEN: Elektriske modeller fra Volvo CE.

L20 Electric er basert på den litt større L25 Electric som har vært i markedet en stund. L20 har 1,8 tonns motvekt, og parallell-lasteaggregat som gir god sikt ut mot skuffe og redskap. God løftehøyde og 100% parallelle bevegelser, gjør at maskinen egner seg meget godt med gafler i enden av aggregatet. Det er ventet at batteriet holder til opptil seks timers drift før det trenger ladning (kan velge mellom 33kWt eller 40 kWt batterier), og servicekostnadene ventes å reduseres med 30%. Maskinen har også automatisk parkbrems som aktiveres når maskinen stopper i motbakke, noe som øker førerkomforten.

Korthekk

ECR18 Electric på 1,8 tonn er en korthekk minigraver med like god stabilitet som sin dieselbros, opplyser Volvo CE. Fordelene med el-drift er imidlertid lavere støynivå, færre rystelser og bedre respons på hydraulikken på grunn av umiddelbart moment. Det er ventet at maskinen holder i fire timers drift før ladning er nødvending, men dette kommer litt an på oppgavene maskinen settes i. Alle slangene er lagt inni bommen for bedre beskyttelse.

Understellet er justerbart fra under 1 m til 1,35 m, og maskinen er designet for å komme til på spesielt trange steder. Hytta er det imidlertid ikke spart noe på, melder Volvo i pressemeldingen og opplyser at det er god plass i denne.

EMMA: Man kan ha oversikt over maskinene via en ny app.

Alle de tre maskinene kommer med integrert ladesystem som gjør at batteriene lades fra 0-100% på under seks timer. Med hurtiglader vil L20-hjullasteren lades til 100% på under to timer, mens ECR18 og EC18-modellene vil lades opp til 80% på litt over en time!

EMMA

Til sine elektriske maskiner lanserer Volvo CE også en ny app, EMMA (Electric Machine Management Application). Via denne skal førere og brukere få tips om hvordan de får mest mulig ut av sin maskin. Man kan se andre maskiner via appen, og se hvor mye de enkelte maskinene har igjen på batteriene, hvor de befinner seg, ladestatus og mer.

Volvo CE har ambisjoner om å oppnå null utslipp fra sine maskiner i 2040. Mange av maskinene skal bli elektriske for å klare dette, men også hydrogen og «mer bærekraftige forbrenningsmotor-produkter» kan ventes å komme på markedet. Innen 2030 skal 35% av alle maskiner og biler fra Volvo Group være helelektriske.

Powered by Labrador CMS