FULLT MULIG: PA Entreprenør-trioen Ørjan Leikvold (formann, f.v.), Ken Tore Hansen (anleggsleder) og Lars-Fredrik Moe-Helgesen (daglig leder), ved ett av anleggene til Oslo-entreprenøren.

Utslippsfri-spesialisten PA Entreprenør

OSLO: PA Entreprenør AS har tatt noen veivalg, og har raskt fått utslippsfri anleggsdrift som en spesialitet.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

LUNSJ: Zeron 85-batterigraveren parkeres for å lade mens de ansatte tar lunsjpause. Dette holder til full dags drift.

Anlegg&Transport treffer Oslo-entreprenøren på et VA-prosjekt på Økern nord i hovedstaden. Oslo kommune er som kjent «veldig på ballen» når det kommer til krav om utslippsfrie maskiner og også 100% utslippsfrie prosjekter.

PA Entreprenør har allerede gjennomført noen utslippsfrie prosjekter, og er nå i gang med et nytt. Dette er for Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune. Her skal det byttes 650 meter VA-ledninger i inntil fem meter dype grøfter, midt i et etablert nabolag. Prosjektet startet i september og har varighet i 18 måneder.

Riktige prosjekter

TRAFO: Det første PA Entreprenør gjør når nye anbudspapirer kommer ut, er å ringe elektrikeren for å høre om strømtilgangen i området. Her var det bra tilgang.

Dette er et eksempel på prosjekt som er veldig aktuelt for å utføre 100% utslippsfritt. Daglig leder i PA Entreprenør, Lars-Fredrik Moe-Helgesen, sier at ikke alle prosjekter egner seg for 100% utslippsfritt, eller er hensiktsmessig for den saks skyld. Men å grave opp 650 meter på 18 måneder, det er ikke noe problem så lenge det er strømforsyning i nærområdet.

- Det første vi gjør når det legges ut nye prosjekter, er å ringe elektrikeren for å sjekke ut hvor mye strøm det er i det aktuelle området. Vi må vite hvilke muligheter vi har, og hvor vi kan sette opp tavler. Noen steder er det bare 63A 230V, og der er det vanskelig å drive elektrisk, sier Moe-Helgesen.

På Økern er det gode forutsetninger. En trafo står like ved, og entreprenøren har enkelt kunne trekke sitt eget interne strømnett videre. På strekningen setter de opp såkalte tavler (strømpunkter), og de har også etablert en ladestasjon der en egenbygget lade-/battericontainer er plassert.

Tunge tak med el

SPESIALLØSNING: Strøm direkte fra ekstern kilde og inn i undervognen. Staget ut holder ledningen på plass og hindrer rykk og napp i koblingen.

Den største maskinen i innsatsstyrken, en splitter ny Zeron 210 (ca. 25 tonn) fra Nasta AS, dannet fortroppen da vi var på besøk. Maskinen har el-motor på 172 hk og en batteripakke på 300 kWt bak «på loddet». Maskinen benyttes til å grave opp grøfta og til å sikre den ved å slå ned spunter med eget spuntaggregat. Maskinen kan også kjøre med boretårn, men det er ikke nødvendig på dette prosjektet. Alt dette er energikrevende, og derfor kan maskinen jobbe med strøm direkte tilkoblet undervognen. Løsningen er spesialutviklet av leverandøren Nasta AS, etter forespørsel fra PA Entreprenør. Ved å sende strømmen inn i undervognen, fremfor opp på overvognen, slipper man mye trøbbel når ledning og kobling «blir med» når overvognen svinger.

- Vi har fått bygget inn en svivel som strømmen går gjennom og opp til maskinen. Det er en veldig kostnadsdrivende løsning, sier Moe-Helgesen.

Tok veivalg

KUN ELEKTRISK: Her er elektriske hjullastere fra Volvo CE og Wacker Neuson på prosjektet.

Utviklingen av slike løsninger har store kostnader, fordi det er helt nytt. Moe-Helgesen sier PA Entreprenør tok et veivalg for da han og noen flere tok over selskapet for noen år siden. De ville utvikle bedriften til å spesialisere seg på å drive elektrisk og utslippsfritt. Nå har selskapet 30 maskiner som går på strøm, hvilket utgjør ca. 70% av maskinparken. PA Entreprenør var tidlig ute på Nastas Zeron 85, og selskapet fikk leie maskinen som sto utstilt på Hitachi-standen på Bauma i 2019, i påvente at deres egne maskiner skulle bli levert. PA var lanseringskunde på 210-versjonen som kom sist sommer, og snart blir de også eier av den første Zeron 135-versjonen. De to sistnevnte bygges om hos Nasta AS i Larvik, med utgangspunkt i tradisjonelle Hitachi-maskiner, mens 8-tonneren bygges i Tyskland. Og utviklingen går raskt i el-verden.

- 8-tonneren som ble vist på Bauma, er allerede veldig forandret i dag. Vi er fullstendig klar over at vi er med på utviklingen, og at når maskinprodusentene kommer med fabrikkbygde maskiner, så har vi kanskje kjøpt en Commodore 64, sier Moe-Helgesen og refererer til spillkonsollen fra 1982 som er en veldig tidlig forløper til dagens PlayStation og lignende konsoller.

Går fint i kulden

Moe-Helgesen treffer oss sammen med anleggsleder Ken Tore Hansen og formann Ørjan Leikvold i et skikkelig snøvær i Oslo, og vi lurer på hvordan maskinen fungerer i vinterhalvåret.

INNENDØRS: Her viser formann Ørjan Leikvold batteripakkene inne i ladecontaineren.
HURTIGLADER: Daglig leder Lars-Fredrik Moe-Helgesen med «pistolen» til hurtigladeren i ladecontaineren.

- Det er egentlig ikke noe problem. Det er verre med noen av de elektriske varebilene vi har. På Zeron 210 er det tilkoblet varme til batteriene, og den jobber dessuten mye med strøm tilkoblet. Den mindre Zeron 85 lades i lunsjpausen og klarer dermed fulle dager, også når det er kaldt. De elektriske lastebilene lades enten med vår egen ladecontainer, eller et sted på veien. Vi har egen ladestasjon ved hovedkontoret vårt på Kalbakken som lastebilene kan svinge innom. Men det kreves at vi planlegger, sier anleggsleder Hansen.

Det krever også at man gjør noen investeringer. Bare kostnaden for å etablere byggestrøm på dette prosjektet, har en prislapp på rundt en million kroner.

- De som jobber her må også være innstilt på å jobbe med strøm. Vi trenger maskinførere som er motivert for å kjøre på strøm, og gjerne lastebilsjåfører som kjører elbil hjemme til daglig. Man må være litt i forkant og like å planlegge fremover. Det er holdningen som trengs. Da går det fint, sier formann Leikvold.

Egen ladecontainer

Ladecontaineren som det refereres til, har PA utviklet sammen med MerElektro AS. Herligheten til en kostnad på tre millioner kroner har batterier på 200 kWt. Den kan motta både 230V og 400V (fra 32A og oppover) inn, og den kan overføre 400V (63A og 125A) ut, i tillegg til hurtiglader på 150 kWt. Nå har PA Entreprenør tegningene klare for nok en ladecontainer, men denne gangen med dobbel ladekapasitet (2x150 kWt).

Utslippsfritt tunnelprosjekt

TRANGT: Volvo FE Electric tippbilen har ikke mye å gå på når den rygger inn for å hente masse.

Det er ikke bare i trange bystrøk at PA Entreprenør tar på seg utslippsfrie prosjekter. Nå er selskapet også i gang med sitt første 100% utslippsfrie tunnelprosjekt. Dette innebærer å drive en 650 meter lang tunnel (25 m2) og en fjellhall på opptil 135 m2 for ny vannforsyning til Holmenkollen. To elektriske gravemaskiner er i gang ved Bogstadvannet med å forberede prosjektet nå, og det er forventet at sprengningen begynner i mars. Ca. 30.000 tonn stein skal ut i dette prosjektet, og alt ved hjelp av elektrisk utstyr.

PAs daglige leder Moe-Helgesen sier de leier bore- og sprengetjenestene, og at det vil benytte elektrisk tunnelrigg (toboms), injeksjonsrigg og sprøyterigg. Utlasting har vært en utfordring, men dette løses med en elektrisk Häggloader som overfører steinmassene på transportbånd direkte i dumperkassen på en elektrisk tippbil.

Powered by Labrador CMS