TENKER NYTT: Førerløse valser med kun én trommen som jobber i team, også mulighet for å gjøre det elektrisk, er Volvo CEs nye konsept CX01. Foto: Volvo CE

Volvo CE med førerløst kompakteringskonsept

Dette kan bli Volvo CEs løsning for førerløs asfaltkompaktering.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

På en messe i USA, The Utility Expo i Louisville, Kentucky, viste Volvo CE CX01-konseptet og prototyper på maskiner. Disse er valser med kun én trommel, der flere like enheter jobber i team.

Hver vals har et selvbalanserende system, og enhetene kommuniserer med hverandre slik at kompakteringen blir nøyaktig og ikke overlapper hverandre unødvendig. Maskinene har sensorer og GPS-systemer som registrerer hvor det er blitt komprimert og hvor mange ganger på hvert sted, samt utstyr for å kontrollere temperatur slik at enhetene kan styres dit det er mest behov.

Samarbeid

De kan styres med radiostyring, eller helt autonomt (førerløst). Maskinene kommer både med en dieselmotor, og med et «energilagringssystem» slik at den kan kjøres som hybrid eller som helelektrisk.

- Selv om CX01 her et konsept, vil forskningen og utviklingen komme kundene til gode på andre måter, sier Justin Zupanc som er leder for enheten til Volvo CE innen asfaltkompaktering.

- Det er spennende for våre ingeniører å presse seg til å utvikle noe så nytt og innovativt. Personell både fra Europa og USA er involvert i dette prosjektet, sier Zupanc videre.

Unik måte å tenke på

Volvo CE skriver i en pressemelding at måten maskinprodusenten har tenk, er helt unikt for bransjen for hvordan asfaltkompaktering kan utføres. For det første er maskinen helt annerledes enn vanlige asfaltvalser, men ved å fjerne føreren fra maskinen, oppnår man også at føreren slipper ubehag ved vibrasjoner, støy, støv og gasser.

Volvo CE skriver videre at dette er en type løsning som kan redusere kostnadene betydelig på anleggene, øke effektiviteten og ikke minste automatisk dokumentere arbeidet som utføres.

Powered by Labrador CMS