13.000 laksetrailere kan forsvinne

Norsk laks skal i større grad fraktes sjøveien til Europa. Det får blant annet Girteka merke.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Godsruten for sjømat fra trøndelagskysten til det kontinentale Europa sjøveien nærmer seg. Allerede før jul kan norske lakseeksportører vurdere et nytt, effektivt og bærekraftig alternativ for transport av sjømat til kontinentet.

Bak logistikkprosjektet står Kysthavnalliansen, bestående av Kristiansund og Nordmøre Havn IKS, Hitra Kysthavn og Nord-Trøndelag Havn Rørvik IKS.

Hitras nye havneanlegg med ro-ro-fasiliteter har ett-års jubileum i disse dager, og et tilsvarende anlegg skal ferdigstilles på nyetablerte Kråkøya havne- og industriområde nord for Rørvik i løpet av 2016.

13.000 trailere blir borte

I 2016 ferdigstilles en ny kysthavn med ro-ro-fasiliteter på Kråkøya nord for Rørvik. (Ill: Nord-Trøndelag Havn Rørvik IKS)

Det kan i klartekst medføre at 13.000 laksetrailere kan forsvinne årlig fra norske veier.

Havnedirektør Paul Ingvar Dekkerhus i Nord-Trøndelag Havn Rørvik er mer optimistisk enn noensinne.

- Interessen fra norske oppdrettere er stor. Det har vært snakket utrolig mye om sjøverts transport av laks, uten at det har skjedd så veldig mye. Så vidt meg bekjent er dette det første prosjektet som har alle involverte med på laget. Det være seg vareeiere, transportører og havner på norskekysten og på kontinentet, understreker Dekkerhus.

Tap for Girteka

Blant selskapene som kommer til å merke dette, er det omstridte litauiske transportselskapet Girteka, som har en betydelig andel av dagens frakt.

- Vi kjører mye fisk og kommer til å bli påvirket. Vi er ikke avhengige av fisketransportene, men kan heller ikke kalle det «peanuts» i vår virksomhet, sier kommunikasjonssjef i Girteka til Kristian Kaas Mortensen til Tidningen Proffs.

De lokale nordtrønderske havbruksselskapene Midt-Norsk Havbruk AS og Sinkaberg-Hansen AS har allerede signalisert interesse for prosjektet.

Venter på pris

I forrige uke møttes representanter fra kysthavnalliansen og oppdrettskjempen Lerøy, for å diskutere den nye logistikkløsningen. Møtet fant sted i Esbjerg på hovedkontoret til rederiet Blue Water Shipping, som har solid erfaring fra sjømattransport fra Island og Færøyene til kontinentet. Tidligere er det avholdt tilsvarende møter mellom Kysthavnalliansen, Blue Water Shipping, SalMar og Marin Harvest.

Alle de aktuelle lakseeksportørene avventer nå endelig pris fra det danske rederiet, noe som er ventet å være klart i løpet av november.

Venter mangedobling

Den norske havbruksnæringa tar sikte på en mangedobling av sjømateksporten i løpet av de neste tiårene. Ifølge Dekkerhus er tiden overmoden for at man tenker nytt om transportløsninger mellom norskekysten og markedene på kontinentet.

- Hvis vekstmålene skal realiseres, er vi helt avhengige av å få på plass nye transportløsninger som er bærekraftige for et allerede sprengt veinett, for miljøet og for trafikksikkerheten. Båttransport av sjømat til kontinentet medfører langt lavere CO2-utslipp, og er samtidig høyst konkurransedyktig på transporttid og økonomi, sier Dekkerhus.

Den nye logistikkløsningen innebærer at fortolling og annet papirarbeid gjøres ved utskipingshavnen. Deretter legger laksen ut på en 37 timer lang seilas fra Rørvik, via Hitra, til Esbjerg i Danmark.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS