Det er fem slike injeksjonsrigger i bruk på E39 Svegatjørn-Rådal.

1700 tonn betong som «paraply»

Ved årsskiftet 2016/2017 var det injisert ca. 1700 tonn betong i forbindelse med tunnelbygging på E39 Svegatjørn-Rådal.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Injiseringen gjøres for å hindre at for mye grunnvann renner inn i tunnelene og at naturen over tunnelen blir skadet. Injiseringen er også viktig for å stabilisere berget i tunneltaket.

Når injeksjonsperioden er over kan entreprenøren gå videre med boring og sprenging på stuff uten overhengende fare for ras.

Fem rigger

På E39 Svegatjørn-Rådal er fem injeksjonsrigger i bruk, skriver Statens vegvesen på nett.

Riggene bygger en «paraply rundt tunnelene» slik at det ikke raser fra hengen.

Det er så langt satt inn injeksjonsmasse med totalt 1435 meters lengde i  tunnelene, opplyses det.

Den sørlige delen

Det er i hovedsak i den sørlige delen av motorveiprosjektet mellom Bergen og Os, i Lyshorntunnelen og Skogafjellstunnelen, at injiseringen har foregått. Her har man strenge krav til hvor lite grunnvann som kan lekke inn i tunnelen.

Det har ikke vært tiltak mot vannlekkasjer på tunneldrivingen fra riksvei 580 Flyplassveien mot Sørås og Nordås i Bergen.

Her er det likevel brukt injeksjonsmasser for å stabilisere berggrunnen ved drivingen i en svak sone i Folldalen.

Powered by Labrador CMS