40 punkterte etter asfalt-blemme

I Nord-Trøndelag skulle man prøve ut en ny metode for asfaltlegging. Det resulterte i massepunkteringer.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Statens vegvesen jobber med å legge ny asfalt på ulike strekninger i Lierne i Nord-Trøndelag, og benytter en ny metode som et pilotprosjekt.

Det har imidlertid ført til en rekke punkteringer. Minst 40 i løpet av tre uker, kan daglig leder Ove Sandvik ved Sandvik Bilverksted fortelle til Trønderavisa.

– Det er ikke tvil om at det er den nye asfaltlegginga som ødelegger dekkene, sier Sandvik til NRK.

Målet med den nye metoden er sterkere vei og gjenbruk av gammel asfalt.  Metoden går ut på å frese av 15 centimeter av den gamle asfalten og oppbevare den på et lager. Deretter spres pukk på de siste fem centimeterne av det som er igjen av gammel asfalt og freses ned i grusbærelaget. Deretter legges et bærelag bestående av 70 prosent gammel asfalt og 30 prosent ny masse, før et siste lag ny asfalt legges.

Du kan se en video om den nye metoden øverst.

Problemet har vært at den pukken som brukes er relativt grov. Samtidig har entreprenøren valgt å holde et felt åpent på veien under asfalteringen for å unngå lange omkjøringer. Punkteringene skal ha skjedd når pukken fra arbeidene er blitt sølt ut i motgående kjørebane.

– Pukken er ganske stor, og under arbeidet har det nok havnet noe i den andre veibanen, sier pressekontakt i Statens vegvesen i Nord-Trøndelag, Nina Kjeøy.

Arbeidet på den aktuelle strekningen gjøres ferdig i dag, men om noen uker skal vegvesenet i gang med samme type legging på fylkesvei 342.

– Der kommer veien til å bli stengt i perioder, slik at vi unngår samme problem, sier Kjeøy.

Powered by Labrador CMS