Broen som kollapset ble sprengt tidligere i vår.
Broen som kollapset ble sprengt tidligere i vår.

Åpner Skjeggestadbrua fredag

Skjeggestad bru åpner allerede førstkommende fredag, to dager før planen.

Det siste arbeidet med å tilrettelegge for trafikk i begge retninger på nordgående bru har gått raskere enn forventet, og brua kan dermed åpne to dager tidligere enn det som ble meldt i går.

De første bilene kan kjøre på brua fra kl. 10.00 fredag morgen, opplyser samferdselsdepartementet.

Det var i begynnelsen av februar at Skjeggestadbrua plutselig kollapset som følge av utfyllings- og planeringsarbeid i området rundt brua.  Ingen ble skadet i ulykken, men E18 har vært stengt forbi stedet siden, og omkjøringene har skapt mye kø.

Les også: Utfylling og planering utløste SkjeggestadskredetSkjeggestadskredet, ved Mofjellbekken broer ved E18 i Holmestrand, ble utløst av utfylling- og planeringsarbeid i tiden rett før skredhendelsen.

Det har vært utført en rekke undersøkelser i området, den skadde brua er sprengt og revet, og siden det ble klart at nordgående bru kunne brukes, har Statens vegvesen med sine entreprenører jobbet kontinuerlig for å legge til rette for trafikkåpning.

Se sprengningen: Her sprenges brua2700 tonn betong i bakken.

Nå er brua klar med midtrekkverk mellom nordgående og sørgående felt.

Prosjektering av ny sørgående bru pågår parallelt. Statens vegvesen regner med at arbeidet med bygging av den nye brua vil starte i september 2015 og at den vil stå ferdig til ferien 2016.

Skjeggestadbrua på E18 i Vestfold ble bygget i 1998 – og tatt i bruk i 2001. Broen ble bygget i forbindelse med E18 Gutu – Hellandprosjektet.

Broen er en kassebro i spenn-betong på 229,1 meter med seks spenn. Broen er fundamentert til fjell med stålkjernepeler under søylene 3, 4, 5, 6 og 7 (landkar sør). Søylene i akse 2 og 1 (landkar nord) er fundamentert direkte på fjell.

Forsiden nå