NY LOGO: Slik ser den nyAe logoen til Bertel O. Steen ut.
NY LOGO: Slik ser den nyAe logoen til Bertel O. Steen ut. (Illustrasjon: Bertel O. Steen)

Bertel O. Steen bytter logo

Bertel O. Steen med 118 år lang historie og merkevarebygging, bytter logo.

Endringen går kort oppsummert fra løkkeskrift til en ny, moderne og visuell logo som er bedre tilpasset digitale kanaler. Konsernet melder at det handler om mobilitet, bevegelse, frihet og flyt.

– Vi som konsern må utvikle oss i takt med endringene som bransjen står midt oppe i og vår visuelle identitet må tilpasses tiden vi lever i. Derfor er vi opptatt av å bygge et sterkere Bertel O. Steen og en helhetlig identitet på tvers av hele konsernet, sier konsernsjef Bjørn Maarud.

Markedstester

Dagens signaturlogo ble utviklet i en tid før internett forandret handlemønstrene våre. Den var lite egnet for digitale flater, og spesielt for mobil.

Under arbeidet med den nye profilen, har Bertel O. Steen gjennomført omfattende markedstester gjennom analyseselskapet Kantar TNS. Resultatene viste at med den forrige logoen, var det for mange vanskelig å oppfatte hvem som var avsender.

O er sentral

Bertel O. Steen har samarbeidet med Metro Branding om utviklingen av den nye identiteten. Byrået utarbeidet flere visuelle retninger som ble grundig testet i markedet. Valget falt på den logoen som skåret best i test på tydelighet, synlighet og tilhørighet til mobilitetsbransjen.

«O.- en i firmanavnet er det sentrale elementet i profilen: Den er et hjul, en digital knapp og et sentrum for en ny reise som både Bertel O. Steen og kundene våre starter på. O.-en er både en bokstav og et symbol, som kan brukes til alt fra installasjoner til animasjoner. Stikkordene er enkelhet og tydelighet – på alle flater», skriver Bertel O. Steen i en pressemelding.

– Alle divisjoner og forretningsområder i konsernet skal nå ta i bruk den nye visuelle profilen, som omfatter alt fra farger og fonter til bildebruk og symboler. En samlende og sterk identitet vil bidra til å styrke konkurransekraften vår, sier Bjørn Maarud.

Logoen blir innført gradvis den kommende tiden.

Forsiden nå