Sjåfør Arild Røysen er alene om å kjøre Bring Linehauls lange Volvo FH16-750 med Broshuis Sl-Trialer 3-7.
Sjåfør Arild Røysen er alene om å kjøre Bring Linehauls lange Volvo FH16-750 med Broshuis Sl-Trialer 3-7.

Bring-Volvo på 36 meter

- Den vekker litt oppsikt, forteller sjåfør Arild Røysen om Bring Linehauls lengste vogntog.

Under konferansen Transport og Logistikk på Gardermoen forrige uke, var det Brings som stakk av med prisen for beste utstilling. Utstillingen bestod kort og godt av en fireakslet Volvo FH16-750 med en 10 akslet lav semitrailer fra nederlandske Broshuis.

Bilen tilhører Bring Linehaul og har base i Bergen. Der kjøres den av Arild Røysen - og kun ham.

- Ja, det er bare jeg som får kjøre den slik det er nå, ler Røysen.

Bilen er ikke i trafikk hver dag, men brukes stort sett til spesialtransporter relatert til oljenæringen på Vestlandet. Ofte er det snakk om å hente store laster fra kontinentet.

- Jeg kjører turer i hele Nord-Europa, og da stort sett relatert til oljenæringen, sier Røysen.

Bilen er som nevnt en FH16-750 med fire akslinger. Bak er det koblet til en Broshuis SL-Trailer 3+7. Fullt utbygget blir ekvipasjen 35,8 meter lang og opp til 3,25 meter bred. På sitt mest ekstreme kan totalvekten komme opp i 190 tonn med full last.

Semien har uavhengig hjuloppheng på alle akslingene, noe som gjør at lasten blir meget stabil.

- Kjører du bak vogntoget kan man se at speilene på førerhuset kan vingle litt fra side til side, mens lasten ligger dønn rett hele veien, forteller Røysen.

Manøvreringsevnen sikres også gjennom at åtte av akslingene på hengerne har hydraulisk styring, mens de to siste følger styreakslingene.

Bilen har også gnistfrie ledninger slik at den er klarert for kjøring inne på oljeraffinerier. 

Forsiden nå